تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 بهمن 1399
سودمند بودن پیوند سلول های بنیادی خون ساز برای بیماران مبتلا به MS

  سودمند بودن پیوند سلول های بنیادی خون ساز برای بیماران مبتلا به MS

مطالعه ای جدید نشان داده است که سرکوب شدید ایمنی قبل از پیوند سلول های بنیادی خون ساز ممکن است ناتوانی مربوط به MS را در بیماران مبتلا به میزان قابل توجهی کاهش دهد و موجب بهبودی طولانی مدت آن ها شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که اغلب بیماران مبتلا به MS ابتدا با علایم بهبودی و عود مجدد MS مواجه هستند اما اکثر آن ها با دوره های بهبودی و عود مجدد بیماری همراه است که در نهایت به شکل بسیار پیشرونده MS تبدیل می شود.

مطالعه ای جدید نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی خون ساز اتولوگ می تواند برای بیماران مبتلا به MS موثر باشد. درمان های متداول برای افراد مبتلا به MS می تواند علایم را تا حد زیادی تسکین دهد اما نمی تواند در طولانی مدت موثر باشد. در واقع پژوهش های گذشته نشان داده اند که بیش از نیمی از افراد مبتلا به MS که دارو مصرف می کند بعد از یک دوره ده ساله شرایط بدتری را تجربه می کنند اما پیوند مغز استخوان می تواند مانع از بدتر شدن شرایط این افراد بعد از این دوره شود.

بررسی های این مطالعه نشان می دهد که از 210 بیمار مبتلا به MS که پیوند سلول های بنیادی را بین سال های 1997 تا 2019 دریافت کردند، 122 نفر آن ها دچار دوره های بهبود و عود مجدد بیماری شدند، 86 نفر آن ها دچار فاز ثانویه پیشرونده بیماری شدند و دو نفر آن ها فاز اولیه پیشروی MS را نشان دادند. نتایج بررسی های پنج ساله نشان داد که 80 درصد افرادی که متحمل پیوند شد شرایط بدتری را تجربه نکردند و در سال دهم بعد از پیوند، هیچ کدام از آن ها دچار ناتوانی های شدیدتر نشدند.

این مطالعه نشان می دهد که سرکوب ایمنی شدید که قبل از پیوند سلول های بنیادی خون ساز صورت می گیرد می تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به MS باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه