تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اسفند 1399
راهکاری جدید برای رشد مجدد غضروف در مدل جانوری آرتروز

  راهکاری جدید برای رشد مجدد غضروف در مدل جانوری آرتروز

اخیراً تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد، مسیری برای رشد مجدد غضروف در بیماران مبتلا به آرتروز کشف نموده اند. این پژوهش به دنبال مطالعات پیشین این تیم تحقیقاتی به منظور جداسازی سلول های بنیادی اسکلتی صورت پذیرفته و در مجله Nature Medicine به چاپ رسیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، غضروف ها در بزرگسالی عملاً توانایی احیا ندارند و به دنبال آسیب به این بافت، احیا و بازسازی آن با دشواری همراه است. اما علیرغم این تصور عمومی که در سنین بالا این بازسازی صورت نمی پذیرد، محققین دانشگاه استنفورد توانسته اند با استفاده از روش میکروکاتالاژ و جهت دهی این ترمیم به سمت ایجاد بافت غضروفی، این احیا غضروف و بازسازی را در موش های مسن ممکن سازند.

غضروف آسیب دیده با استفاده از تکنیکی که شامل سوراخ کردن سوراخهای ریزی در سطح مفصل است ، قابل ترمیم است. این سوراخ های کوچک به عنوان میکرو شکستگی شناخته می شود و باعث می شود بدن بافت جدیدی در مفصل ایجاد کند.

محققین با آگاهی از اینکه سلول ها قبل از تبدیل شدن به استخوان از یک مرحله غضروف عبور می کنند ، از پروتئین ریخت زای استخوان 2 (BMP2) برای شروع استخوان سازی پس از میکرو شکستگی استفاده کردند. سپس در میانه این فرایند استخوان سازی، با استفاده از فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، این فرایند را متوقف کردند تا سلول های غضروفی حاصل شود. آن چه در نهایت محققین به آن رسیدند غضروفهايي بود كه از سلولهاي مشابه غضروف طبيعي با خواص مكانيكي قابل مقايسه ساخته شده است.  این امر موجب احیای غضروف و کاهش قابل توجه درد در موش های مسن شد. در ادامه این طرح محققان با انتقال بافت انسانی به موش ها توانستند نشان دهند سلول های اسکلتی انسان نیز می توانند به سمت رشد استخوان هدایت شوند و با استفاده از فاکتور رشد در مرحله غضروف متوقف شوند.

مرحله بعدی این تحقیق انجام آزمایشات مشابه در حیوانات بزرگتر قبل از اقدام به آزمایشات بالینی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه