تاریخ انتشار: شنبه 14 فروردین 1400
چگونه مغز استخوان بدنبال شیمی درمانی دوباره احیا می شود؟

  چگونه مغز استخوان بدنبال شیمی درمانی دوباره احیا می شود؟

محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن مکانیسم مولکولی را در سلول های بنیادی مغز استخوان کشف کردند که تولید آن ها را پس از شیمی درمانی بهبود می بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی خون‌ساز (HSPC) باعث ایجاد انواع مختلفی از سلولهای ضروری خون می شود. این سلول ها به دلیل سرعت تقسیم ، به ویژه درمقابل درمان هایی مانند شیمی درمانی آسیب پذیر هستند. با این حال ، HSPC ها پس از آسیب دیدن توانایی بازسازی دارند.

مغز استخوان عضوی بسیار فعال است زیرا مجبور است به طور مداوم سلول های خونی جدید تولید کند و هنگامی که عملکرد خود را از دست داد ، مانند زمان شیمی درمانی ، ممکن است شرایط مهلکی مانند کم خونی ، نوتروپنی و خونریزی ایجاد شود. در این مطالعه ، جدید ماسارو ایشی و همکارانش به دنبال درک این مطلب بوده اند چگونه سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان پس از آسیب ناشی از شیمی درمانی برای بازیابی عملکرد کامل خود، بازسازی می شوند. این تیم بر سلولهای لنفاوی ذاتی گروه 2 (ILC2s) ( زیرمجموعه سلولهای خونی که توسط HSPC تولید می شوند) تمرکز کردند. این سلول ها ، که برای سیستم ایمنی بدن و ترمیم بافت مهم هستند ، در مغز استخوان یافت می شوند با این حال ، عملکرد دقیق آنها همچنان نامشخص است.

در تلاش برای کشف نقش ILC2 در مغز استخوان ، ایشی و همکارانش با استفاده از ماده شیمیایی 5-fluorouracil موش ها را تیمار کردند و سپس پیوند HSPC های آسیب ندیده را در موش ها انجام داد. نتایج نشان داد که HSPC ها تکثیر می یابند و در بازرسی بیشتر مشخص شد که ILC2 ها عامل تحریک کلنی گرانولوسیت-ماکروفاژ (GM-CSF) است که به روند بازسازی HSPC کمک می کند.

این تیم سپس به دنبال این بود که چرا ILC2 ها پس از شیمی درمانی GM-CSF تولید می کنند. با آزمایش های بیشتر ، آنها دریافتند که ILC2 های تولیدی توسط HSPC، با فعالیت اینترلوکین -33 (پروتئینی که توسط سلول های B تولید کننده آنتی بادی پس از آسیب آزاد می شود )، فعال می شوند.

توضیح این مکانیسم پیچیده مولکولی نشان داده است که ILC2s بهبودی HSPC را تسریع می کند و ممکن است به عنوان یک سنسور برای آسیب مغز استخوان عمل کند.

این نتایج شگفت زده است که نشان می دهد مغز استخوان پس از شیمی درمانی بازسازی می شود و این نتایج ممکن است به توسعه یک رویکرد درمانی جدید برای سرکوب میلوما در اثر شیمی درمانی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه