تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 خرداد 1400
بیماری کرونا و آنچه باید در رابطه با واکسن ها بدانیم: بخش اول؛ واکسن آکسفورد-آسترازنکا
یادداشت

  بیماری کرونا و آنچه باید در رابطه با واکسن ها بدانیم: بخش اول؛ واکسن آکسفورد-آسترازنکا

واکسن آکسفورد-آسترازنکا از انواع واکسن‌های مورد تایید وزرات بهداشت ایران علیه ویروس کووید-19 است و در کشور در حال تزریق می باشد.
امتیاز: Article Rating

این واکسن در شرایط همه‌گیری کرونا  و برای افراد بالای 18 سال تاییدیه‌ی مصرف اورژانسی سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده و در اغلب کشور‌های دنیا استفاده می شود.

واکسن حاوی یک حامل آدنوویروسی (از انواع ویروس سرماخوردگی) غیر فعال شده‌ی شامپانزه است که توالی ژنتیکی بیان کننده عامل پروتئینی اتصال ویروس کرونا به سلول (spike protein) در آن قرار دارد. پس از تزریق واکسن، آدنوویروس به سلول‌های بدن متصل شده و محتوای ژنتیکی خود را به درون سلول منتقل می کند. سپس پروتئین ویروسی در سطح سلول‌ها بیان شده و منجر به تحریک سیستم ایمنی سلولی و هومورال می شود. در این شرایط آنتی‌بادی تولید‌شده علیه ویروس در مایعات بدن جریان پیدا می‌کند و در صورت مواجه و ورود ویروس کرونا به بدن، سیستم ایمنی با آن مقابله کرده و احتمال ابتلا فرد را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به علت نبود مطالعات کافی در خصوص تزریق واکسن آسترازنکا در دوره‌ی بارداری و شیردهی، افرادی که در رسیک ابتلا‌ی بالاتر به کرونا هستند؛ پس از تایید کمیسیون پزشکی می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

در افراد با سابقه‌ی واکنش آلرژیک به هر یک از اجزای واکسن تزریق آن توصیه نمی‌شود. همچنین، متقاضیان با تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد باید تزریق واکسن را به تعویق بیندازند.

درد، خارش و قرمزی در محل تزریق، تب و لرز موقت، احساس ضعف و خستگی، سردرد و سرگیجه، درد مفاصل و عضلات و تهوع از شایع ترین عوارض ابتلا به این بیماری می‌باشند.

واکسن آکسفورد-آسترازنکا در دو نوبت به فاصله‌ی زمانی 6 تا 12 هفته به متقاضیان تزریق می‌شود. مطالعات بیانگر کارایی 64.1 درصدی واکسن پس از تزریق دوز اول و حدود 80 درصدی پس از تزریق دوز دوم بعد از 12 هفته است.

پیوستن به برنامه واکسیناسیون تعیین‌ شده از طرف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهی موثر در جهت کنترل همه‌گیری بیماری کرونا و کاهش شیوع و مرگ و میر ناشی از آن است.

گزارش ایمنی و کارایی این واکسن در مجله معتبر لنست در ژانویه 2021 منتشر شده است.

پایان مطلب/

 

 

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/the-oxford-astrazeneca-covid-19-vaccine-what-you-need-to-know

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه