تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 خرداد 1400
ناگفته‌های داروی جدید آلزایمر، آدوکانوماب

  ناگفته‌های داروی جدید آلزایمر، آدوکانوماب

آیا واقعا آدوکانوماب روند بیماری آلزایمر را کند می‌کند و باعث می شود تا بیماران، حافظه و سایر توانایی های شناختی خود را به مدت طولانی تر حفظ کنند؟ آیا این دارو بی‌خطر است؟
امتیاز: Article Rating

در 7 ژوئن 2021، پس از 18سال FDA مجوز مصرف داروی آدوکانوماب (Aducanumab) را برای بیماران آلزایمر صادر کرد. این یک خبر خوش برای 6.2 میلیون آمریکایی و بیش از 30 میلیون نفر مبتلای به این بیماری در سراسر جهان است.

 

اما در واقع چه کسانی کاندید دریافت آدوکانوماب هستند؟

بر اساس آزمایشات بالینی انجام شده، این دارو را می توان به طور بالقوه برای افرادی که در مراحل اولیه‌ی ابتلای به آلزایمر قرار دارند، تجویز کرد. افراد در مراحل اولیه آلزایمر ممکن است کاملا عملکرد طبیعی داشته باشند، یا تنها در انجام فعالیت های پیچیده مانند پرداخت قبض یا خرید مواد غذایی به کمی کمک نیاز داشته باشند. افرادی که در لباس پوشیدن، استحمام یا سایر فعالیتهای روزمره به کمک احتیاج دارند فراتر از مراحل اولیه هستند و این دارو برای آنها تجویز نمی‌شود.

 

نحوه مصرف این دارو چگونه است؟ عوارض مصرف آن چیست؟

بیوژن، شرکت تولید کننده‌ی آدوکانوماب، هزینه مصرف سالانه این دارو را، 56000 دلار تخمین می‌زند. بیماران، تا پایان عمر، هر چهار هفته یکبار به تزریق داخل وریدی نیاز دارند. 30 درصد از کسانی که این دارو را مصرف کرده اند تورم برگشت پذیر مغز داشته و بیش از 10 درصد خونریزی مغزی کمی داشته اند.

 

آیا این دارو واقعا آلزایمر را درمان می‌کند؟ 

به طور خلاصه، دو آزمایش بالینی برای ارزیابی اثربخشی، عوارض جانبی، بی‌خطری و چگونگی استفاده از این دارو انجام شد. نتایج یکی از این مطالعات مثبت بود؛ مبنی بر اینکه این دارو باعث کاهش سرعت از دست رفتن تفکر، حافظه و عملکرد بیمار که متوقف کردن آن در آلزایمر غیرممکن است می‌شود. اما نتایج مطالعه‌ی دوم منفی بود. برآیند نتایج بدست آمده به این معنی است که ما هنوز نمی دانیم که این دارو موثر است یا نه.عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که اثرات مثبت این دارو بسیار ناچیز است و در دوز بالا تنها باعث بهبود 0.6 نمره‌ای در نتیجه ارزیابی 30 نمره‌ای توانایی ذهنی بیماران می‌شود. دوز بالای آدوکانوماب در مقیاس ارزیابی 85 نمره‌ای بیماری آلزایمر نیز تنها باعث بهبود 1.4 نمره ای می‌شود.

 

از آنجا که ما نمی دانیم آدوکانوماب واقعا مؤثر است یا خیر، تصمیم به مصرف آن مانند تصمیم برای شرکت در یک آزمایش بالینی است. همانطور که در بالا ذکر شد، عوارض جانبی شناخته شده این است که 30٪ از افراد تورم برگشت پذیر مغز را تجربه کرده و بیش از 10٪ خونریزی مغزی کمی داشته اند. اگرچه این دارو به طور مؤثری پلاک های آمیلوئید را از مغز پاک می کند، اما هنوز نمی دانیم که آیا باعث کند شدن فرایند زوال عقل می شود یا خیر. مطالعات بیشتری که احتمالاً سه تا چهار سال به طول خواهد انجامید، برای اطمینان از اثر بخشی این دارو لازم است. بنابراین نتایج آن برای کسانی که امروز باید در مورد استفاده از این دارو تصمیم بگیرند خیلی دیر است.

 

بنیان نیوز، امیدوار است که این دارو برای کاهش آلزایمر و کاهش درد و رنجی که برای بیماران و خانواده های آنها ایجاد می شود، مؤثر باشد. باید بخاطر داشته باشیم که سایر داروهای مورد تأیید FDA (مانند دونپزیل، گالانتامین و ریواستیگمین)، کنترل فشار خون، انجام ورزش های هوازی، فعالیت اجتماعی، حفظ نگرش مثبت و استفاده از استراتژی‌های حافظه برای آلزایمر نیز می‌توانند مفید باشند.

پایان مطلب/

منبع خبر: https://www.health.harvard.edu

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 07 خرداد,1401

Reza

خواهش میکنم نظرات گرانبها وپر گوهر نفرمایید و مردم رو نا امید نکنید

یکشنبه, 08 خرداد,1401

پزشک مشاور

reza@:
با سلام
این مطالب ترجمه شده اخبار خارجی است، ضمن اینکه در متن خبر هم آمده که" اما هنوز نمی دانیم که آیا باعث کند شدن فرایند زوال عقل می شود یا خیر. مطالعات بیشتری که احتمالاً سه تا چهار سال به طول خواهد انجامید، برای اطمینان از اثر بخشی این دارو لازم است".

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه