تاریخ انتشار: یکشنبه 06 تیر 1400
یک گام نزدیک‌تر به درمان سرطان خون در بزرگسالان به کمک سلول‌های CAR-T

  یک گام نزدیک‌تر به درمان سرطان خون در بزرگسالان به کمک سلول‌های CAR-T

ایمنی و اثرگذاری سلول CAR-T جدید معروف به Tecartus در مطالعه فاز 2 "ZUMA-3" در بیماران بزرگسال مبتلا به لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL) تایید شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، در حال حاضر گزینه‌های درمانی برای بیماران مبتلا به لوسمی حاد لنفوسیتی(ALL) ناشی از نقص سلول‌های پیش ساز لنفوسیت B بسیار محدود است و نیاز مبرم به درمان‌های جدید وجود دارد. محصول جدید Tecartus  شرکت Gilead، می‌تواند از سلول‌های T خود بیمار برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده کرده و راهی جدید برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری ارائه می‌دهد.

در کارآزمایی بالینی بین المللی و چندمرکزی"ZUMA-3" ، بهبودی 71٪ در بیماران دریافت کننده Tecartus مشاهده شده است. نکته مهم اینکه، در اکثر بیماران نشانه‌ای از بیماری پس از درمان مشاهده نشده است. همچنین در 97٪ از بیماران شاخص‌های مولکولی کاملا بهبود یافته و سلول‌های سرطانی حتی در آزمایشات بسیار حساس در مغز استخوان دیده نشده‌اند. با این حال، عوارض جانبی مانند کم خونی و تب به ترتیب در 49٪ و 36٪ بیماران گزارش شده است. بر اساس این نتایج، سازمان غذا و دارو ایالات متحده(FDA)  تعیین کارایی محصول Tecartus را در الویت قرار داده است. در صورت تأیید FDA، Tecartus به اولین و تنها درمان CAR-T برای بزرگسالان مبتلا به ALL عود کرده یا مقاوم به درمان تایید خواهد شد. نتایج این مطالعه اخیراً در ژورنال، The Lancet منتشر شده و در نشست سالیانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا نیز به صورت مجازی ارائه شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01222-8/fulltext#%20

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه