تاریخ انتشار: یکشنبه 03 مرداد 1400
ساعت سیستم ایمنی بدن زمان ابتلا به بیماری و مرگ را پیش‌بینی می‌کند

  ساعت سیستم ایمنی بدن زمان ابتلا به بیماری و مرگ را پیش‌بینی می‌کند

دانشمندان دانشگاه استنفورد و انستیتو بوک موفق به کشف ارتباط بین کاهش قدرت ایمونولوژیک بدن و احتمال شیوع بیماری‌های لاعلاج مرتبط با افزایش سن شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، پیری بدن هم‌زمان با پیری سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. از این رو بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن با اختلالات سیستم ایمنی مرتبط هستند. با این وجود معیارهای ایمنی مورد بررسی تا کنون قادر به پیش‌بینی احتمال و زمان وقوع این بیماری‌ها نبوده اند.

در مطالعه اخیر دانشمندان با بررسی سیستم ایمنی-خونی 1001 فرد در رنج سنی 8 تا 96 سال موفق به ابداع یک الگوریتم یادگیری دقیق براساس الگوهای التهابی مرتبط با سن شده‌اند که حتی دقیق‌تر از تعداد شمع روی کیک تولد هر شخص قادر به تشخیص قدرت و توانمندی سیستم ایمنی در افراد است. این الگوریتم که ساعت « پیری-التهابی» نامیده می‌شود می‌تواند براساس چندین پدیده التهابی، ضعف، ناتوانی، بیماری‌های مرتبط با پیری و بیماری‌های سیستم قلبی-عروقی احتمال ابتلا به بیماری‌های لاعلاج و زمان مرگ را پیش‌بینی کند. بر اساس نتایج این مطالعه قوی‌ترین عامل کنترلی در ساعت «پیری-التهابی» کموکاین CXCL9 است که در پیری قلب، ترمیم و بازسازی نادرست بافت قلب و عملکرد ضعیف عروقی نقش دارد. در اصل، افزایش این کموکاین در بدن منجر به پیری سلول‌های اندوتلیالی در انسان شده و از این طریق باعث کاهش عملکرد، پیری سلولی و سفتی شریان‌ها می‌شود. براساس مطالعات صورت گرفته مهار و خاموش کردن این کموکاین می‌تواند در کنترل این عوامل موثر باشد.

در مجموع به نظر می‌رسد، کموکاین CXCL9 نقش مهمی در التهاب مرتبط با پیری دارد و می‌تواند به عنوان معیاری در تشخیص بیماری‌های مرتبط با پیری مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این مطالعه در 12جولای 2021 در مجله Nature aging منتشر شده است. 

پایان مطالب/

https://www.nature.com/articles/s43587-021-00082-y

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه