تاریخ انتشار: دوشنبه 04 شهریور 1392

  مطالعه پتانسيل تکثيری و تمايزی سلول‌های تک هسته‌ای خون بند ناف تکثير شده در بيوراکتور سوسپانسيونی مجهز به هم‌زن رفت و برگشتی

سلول‌های بنيادی خون بند ناف، با تعداد بالای سلول، کانديداهای مناسبی برای پيوند در بيماری‌های خوش‌خيم و بدخيم می‌باشند. اما اکثراً تعداد محدودی دارند بنابراين تکثير اين سلول‌ها در محيط آزمايشگاه با بيوراکتور سوسپانسيونی هم‌زن‌دار انجام شد.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان، محققان ایران توانستندسلول‌های بنيادی خون بند ناف در محيط آزمايشگاه با بيوراکتور سوسپانسيونی هم‌زن‌دار  تکثیر کنند.
 مواد و روش‌ها
  در يک مطالعه کاربردی، سلول‌های تک هسته‌ای خون بند ناف به ميزان 106 × 07/1 سلول در ميلی‌ليتر در حجم 206 ميلی‌ليتر در بيوراکتور سوسپانسيونی با هم‌زن رفت و برگشتی و گروهی ديگر با همان تعداد در 2 ميلی‌ليتر محيط کشت داخل فلاسک کشت داده شدند. دوره کشت هر دو گروه 14 روز به طول انجاميد. در روزهای 0 ، 3 ، 7 و 14 ، نمونه‌گيری انجام شده و سلول‌ها مورد آناليز قرار گرفتند.
  يافته‌ها
  در ابتدای کشت، سلول‌های تمايز يافته حذف(روز 3) و سپس تا هفته دوم، افزايش يافتند(به ترتيب در بيوراکتور از 106 * 42/0 در هر ميلی‌ليتر به 106 * 2/1 و در کشت استاتيک از 106 * 6/0 به 106 * 9/2 رسيدند). سلول‌های CD34+ پس از 14 روز، در بيوراکتور 86/6 برابر و در کشت استاتيک 07/1 برابر بود و نيز قدرت تشکيل کلنی در بيوراکتور به طور معناداری افزايش داشت.
  نتيجه گيری
  سلول‌های بنيادی خونساز در اين بيوراکتور با حفظ خواص بنيادی تکثير می‌يابند. با اين وجود، احتمالاً به دليل افزايش استرس برشی( Shear stress ) در محيط، تعداد کل سلول‌ها افزايش نمی‌يابد و نيازمند مطالعه‌های بيشتر می‌باشد.
نويسندگان: نيلوفر شايان اصل ، دکتر مرضيه ابراهيمی ، بهاره بيکی ، احسان جان‌زمين ، پوريا بنی اردلان
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه