تاریخ انتشار: دوشنبه 01 شهریور 1400
درمان سرطان خون به کمک داروی سرطان پستان

  درمان سرطان خون به کمک داروی سرطان پستان

یک دارو که در حال حاضر برای درمان سرطان‌های پیشرفته پستان استفاده می‌شود، ممکن است یک نوع نادر از لوسمی شناخته شده به عنوان میلوفیبروز را درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، میلوفیبروز یک نوع سرطان خون و مغز استخوان است که به طور معمول در افراد میان‌سال یا مسن بروز می‌کند. میزان شیوع این بیماری 1 تا 1.5 در هر 100،000 نفر است و در بیمارانی که مراحل پیشرفته بیماری را دارند متوسط زمان بقا بین 1.5 تا 2.3 سال است. رایج‌ترین دارو برای این بیماران، Ruxolitinib، یک مهار کننده کیناز است که برای از بین بردن علائم بیماری استفاده می شود. با این حال، این دارو قادر به مهار تخریب مغز استخوان در این بیماران نبوده و تخریب مغز استخوان منجر به عدم تولید گلبول های قرمز، ایجاد آنمی شدید و کاهش تعداد پلاکت‌ها در خون شده و لخته شدن دشوار و بزرگ شدن طحال را به دنبال دارد.

مطالعات قبلی نشان داده است که Palbociclib، مهار کننده کیناز وابسته به سیکلین باعث کاهش عملکرد مغز استخوان در بیماران مبتلا به مراحل پیشرفته سرطان پستان می‌شود. محققان با استفاده ازداروی Palbociclib در مدل موشی مبتلا به میلوفیبروز نشان دادند که این دارو نه تنها باعث کاهش تخریب مغز استخوان می‌شود، بلکه سطوح بیش از حد گلبول‌های سفید خون را نیز کاهش داده و باعث کوچک‌تر شدن طحال می‌شود. آن‌ها متوجه شدند که ترکیب Ruxolitinib و Palbociclib باعث بازسازی مغز استخوان در موش، حفظ تعداد گلبول‌های سفید خون در حد نرمال و کاهش اندازه طحال می‌شود. همچنین استفاده هم‌زمان از این دو دارو باعث کاهش دوز مصرفی و در نتیجه کاهش عوارض ناشی از سمیت دارو در بیماران نیز می‌شود. محققان امیدوارند استفاده ترکیبی از این دو دارو در درمان بیماران مبتلا به میلوفیبروز موثر باشد. نتایج این مطالعه در 12 آگوست 2021 در مجله Cancer Research  منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://cancerres.aacrjournals.org/content/81/16/4332

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه