تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 شهریور 1392
راه جدیدی برای کنترل تکثیر سلو ل های بنیادی مغز استخوان

  راه جدیدی برای کنترل تکثیر سلو ل های بنیادی مغز استخوان

محققین مرکز سرطان Princess Margaret کشف کرده اند که ژن GATA3 نقش موثری در خودنوزایی سلول های بنیادی خون دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین مرکز سرطان Princess Margaret کشف کرده اند که ژن GATA3 نقش موثری در خودنوزایی سلول های بنیادی خون دارد، یافته ای که تلاش برای ازدیاد این سلول ها در آزمایشگاه و به منظور استفاده بالینی در پیوند مغز استخوان را افزایش می دهد، روشی که سالانه موجب نجات جان هزاران نفر می شود.
این تحقیق که در Nature immunology به چاپ رسیده، اطلاعات بیشتری را از مکانیزم هایی که فرایند خودنوزایی سلول های بنیادی خونی را کنترل می کنند ارائه می دهد. مدت زمان زیادی است که محققین می دانند  سلول های بنیادی می توانند تعدادشان در بدن را از طریق خودنوزایی زیاد کنند؛ از طرف دیگر، تثبیت شرایط برای خودنوزایی در آزمایشگاه بسیار مشکل است. دکتر Iscove در این زمینه می گوید: "تلاش برای انجام این کار امتیاز بزرگی برای محققین سلول های بنیادی بوده است زیرا اثربخش بودن، مطمئن بودن و در دسترس بودن روش پیوند بستگی به تعداد سلول های بنیادی دارد که برای انجام پیوند در دسترس هستند."
در آزمایشگاه و با استفاده از موش های دستکاری  شده با مهندسی ژنتیک، GATA3 را ناک اوت کردند و مشخص کردند که مختل کردن عملکرد آن موجب می شود که سلول های بنیادی میزان خودنوزایی شان را افزایش دهند و در نتیجه تعداد سلول های بنیادی افزایش خواهد یافت.
با توجه به این اطلاعات جدید، محققین قادر خواهند بود توانایی شان در افزایش تعداد سلول های بنیادی خونی به منظور پیوند مغز استخوان و ژن درمانی را افزایش دهند.  
مطالعه دکتر Iscove و تیمش ،دریچه ای جدیدی است در حجم رو به رشد دانش سلول های بنیادی که در سال 1961 با کشف سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون به وسیله دکتر James Till آغاز شده است. کشف آن ها، مسیر تحقیقات سرطان را تغییر داد و پایه جدیدی را برای پیوند مغز استخوان در بیماران لوکمیایی بنا نهاد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه