تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 شهریور 1400
 اثربخشی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در استئوآرتریت

  اثربخشی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در استئوآرتریت

محققان با استفاده از نوعی حسگر و همچنین گزارش بیماران، نشان داده اند که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در بهبود استئوآرتریت زانو موثر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، استئوآرتریت (آرتروز)، یکی از دلایل اصلی ناتوانی های جسمی است و تخمین زده می شود که بیش از 80% افراد بالای 55 سال، شواهدی مبنی بر این بیماری را در عکس برداری اشعه ایکس نشان می دهند. استئوآرتریت زمانی ایجاد می شود که غضروف بین استخوان ها، تحلیل می رود و مفاصل به تدریج دردناک، متورم و سخت می شوند.

در حال حاضر، هیچ درمان قابل اطمینانی وجود ندارد که پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد و مراقبت های استاندارد فعلی محدود به کاهش علائم با تجویز کورتیکواستروئیدها است. با این حال، اگرچه به نظر می رسد که استروئیدها در کوتاه مدت برای تسکین درد مفید هستند، اما شواهد جدید نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از استروئیدها در استئوآرتریت با از دست دادن غضروف مرتبط است.

از آنجا که استئوآرتریت یک بیماری درگیرکننده کل مفصل است، استراتژی های درمانی جدیدی مورد نیاز است که در نهایت از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و یا پیشرفت آن را به تاخیر بیاندازد و در عین حال عملکرد مفصل درگیر را بهبود ببخشد. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یکی از درمان های نوظهور و امیدوار کننده برای استئوآرتریت است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از چالش های مطالعات قبلی در ارزیابی درمان های PRP در استئوآرتریت این است که ارزیابی درمان بر اساس نتایج گزارش شده توسط بیمار است که به طور ذهنی (subjective)، درد یا عملکرد مفصل را ارزیابی می کنند. اما در این مطالعه، علاوه بر گزارش بیماران، از تکنولوژی نوعی حسگر قابل پوشیدن برای ارزیابی عینی (objective) اثربخشی PRP در استئوآرتریت زانو استفاده شده است.

این مطالعه بر روی 12 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شد. هر بیمار یک تزریق PRP (به کمک سونوگرافی) دریافت کرد و عملکرد زانو و میزان درد بیمار شش هفته بعد ارزیابی شد.

 PRP از خون خود بیمار و با حذف گلبول های قرمز و غنی سازی غلظت پلاکت ها تهیه می شود. همچنین PRP ممکن است غنی از لکوسیت یا فقیر از لکوسیت باشد. یک مطالعه پیش بالینی که قبلا توسط این تیم تحقیقاتی انجام شده است نشان داده بود  که PRP غنی از لکوسیت دارای اثرات بالقوه تعدیل کننده بیماری است که با نتایج عملکردی ارتباط دارد.

نتایج مطالعه فعلی که در مجله Regenerative Medicine منتشر شده است نشان می دهد که یک نوبت تزریقPRP  غنی از لکوسیت در مفصل زانو به طور قابل توجهی تحرک عملکردی، درد و کیفیت زندگی را پس از شش هفته بهبود می بخشد. این مطالعه برای اولین بار از این رویکرد ترکیبی برای ارزیابی بیشتر درمان PRP استفاده کرده است که می توان از ان برای ارزیابی سایر درمان های بیولوژیکی در حال ظهور برای اختلالات اسکلتی عضلانی در کارآزمایی‌ های بالینی بزرگتر استفاده کرد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34424054

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه