تاریخ انتشار: یکشنبه 11 مهر 1400
تولید سلول‌های T مهندسی شده رویکردی جدید در درمان سرطان کبد

  تولید سلول‌های T مهندسی شده رویکردی جدید در درمان سرطان کبد

تولید سلول‌هایT مهندسی شده مقاوم در برابر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی با قابلیت شناسایی سلول‌های سرطانی کبد که حاوی قطعات پروتئینی ویروس HBV هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، آلودگی با ویروس هپاتیت B  به عنوان یک "اپیدمی خاموش" به حساب می‌آید، زیرا افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند و به صورت ناخودآگاه ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند. علائم عفونت ویروس هپاتیت سال‌ها پس از عفونت اولیه ظاهر می‌شود و متاسفانه بسیاری از بیماران با ابتلا به سرطان کبد به نام کارسینوم سلول‌های کبدی یا HCC مراجعه می کنند. در این مرحله حساس، پیوند کبد بهترین رویکرد درمانی برای بیماران است. با این حال، آثار HBV در قسمت‌های دیگر بدن همچنان پابرجاست که در کنار استفاده از رژیم مادام العمر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در این بیماران  که برای مهار سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از رد اندام اهدا کننده صورت می‌گیرد منجر به گسترش سلول‌های سرطانی در کبد تازه پیوندی می‌شود.

در حال حاضر درمان‌های سلولی با استفاده از سلول‌های T مهندسی شده به صورت بالینی در دسترس است، سلول های ایمنی بیمار جهت هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های تومور دستکاری می‌شوند. با این حال، استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در این بیماران  اثر درمانی سلول‌های T را کاهش داده و منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

تیمی به سرپرستی آنتونیو برتولتی از شبکه ایمونولوژی سنگاپور موفق به تولید سلول T مهندسی شده‌ای شدند که در برابر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مقاوم هستند. این سلول‌های T منحصر به فرد به گونه ای دستکاری ژنتیکی شده اند که سلول‌های سرطانی کبد که دارای قطعاتی از پروتئین HBV هستند را تشخیص داده و هدف قرار می‌دهند. این سلول‌ها می توانند توانایی‌های خود در از بین بردن سلول‌های سرطان را حتی در حضور داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی حفظ کنند. این کشف راه را برای گروه جدیدی از درمان‌های مبتنی بر سلول T برای بیماران مبتلا به HCC با HBV مثبت باز می‌کند که می‌توانند به طور اختصاصی تومورها را از بین ببرند در حالی که بافت‌های سالم کبد را دست نخورده می گذارند.

پایان مطلب/

لینک خبر: https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hep.31662

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه