تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 شهریور 1392
گامی جدید در درمان آسیب‌های نخاعی با تحریک الکتریکی

  گامی جدید در درمان آسیب‌های نخاعی با تحریک الکتریکی

محققان دانشگاه پکن موفق به کشف یک شیوه جدید غیرشیمیایی شده‌اند که به باور آنها می‌تواند برای بیماران دارای آسیبهای نخاعی در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از news-medical دانشمندان در دانشگاه Beihang یک روش غیر شیمیایی، تحریک الکتریکی دو فازی(BES)، را کشف کردند که ممکن است به عنوان یک استراتژی مهار مرگ سلولی در درمان توسط پیوند بر اساس سلول های بنیادی استفاده شود. دانشمندان معتقد هستند که این روش در آینده برای بیماران دارای آسیب های نخاعی استفاده خواهد شد. طناب نخاعی آسیب دیده (SCI) از جمله بیماری های سیستم عصبی مرکزی می باشد. بر طبق آمار در آمریکا 250000 بیمار SCI وجود دارد که 25 درصد آنها پاراپلژیک و 47 درصد کوآدریپلژیک هستند. در هر سال 11000 بیمار جدید گزارش می شود که 82 درصد آنها مرد می باشند.
پیوند سلول های بنیادی یک روش درمانی موثر برای افراد مبتلا به آسیب های نخاعی به حساب می آید. به هر جهت میزان بقای سلول های پیوند زده شده پائین می باشد، بدلیل آنکه سلول ها، نسبت  به عوامل ایجاد کننده، آپوپتوز بسیار حساس و آسیب پذیرند. فاکتورهایی که موجب این بقای پائین می شوند، شامل واکنش های سیستم  ایمنی، فاکتورهای تغذیه ای محدود و هیپوکسی می باشد. به نظر می رسد کمبود فاکتورهای رشد، نقش مهمی را در بقای سلول های پیوندی، بازی می کنند. روش BES موجب مهار آپوپتوز ایجاد شده به علت کمبود فاکتورهای رشد، در سلول های پیش ساز عصبی پیاز بویایی(NPC) می گردد. این یافته ها پیشنهاد می کند که BES ممکن است به عنوان یک استراتژی جهت بهبود بقای سلولی و مهار مرگ سلولی در درمان های مبتنی بر پیوند سلول بنیادی مطرح شود. این نتایج ممکن است تلاش های آینده را جهت حفظ دوباره عملکردهای از دست رفته بعد از آسیب به طناب نخاعی هدایت کند.
دریک مطالعه سلول های NPC به مدت 12 ساعت در معرض BES قرار گرفتند. در نتیجه بقای سلول ها افزایش یافت و آپوپتوز القا شده توسط از دست رفتن، فاکتورهای رشد مهار شد. اثر ضد آپوپتوزی BES ،به آبشار پیام رسانی PI3K/AKT و افزایش تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) وابسته  است. اینکه چگونه BES بقای سلول های بنیادی تزریق شده را تنظیم می کند هنوز مشخص نمی باشد اما فضای بسیار جدیدی برای تحقیق برروی نخاع آسیب دیده در آینده می باشد.
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه