تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مهر 1400
نقش سلول های بنیادی در طاسی انسان

  نقش سلول های بنیادی در طاسی انسان

پژوهشگران دریافتند که خروج سلول های بنیادی از ساختار فولیکول های مو به سفید شدن و ریزش مو کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، تا به حال تصور می شد که سفید شدن موها و ریزش آن ها به دلیل مرگ سلول های بنیادی است، اما پروفسور Rui Yi و تیمش مکانیسم متفاوتی را پیشنهاد کرده اند. پروفسور Rui Yi و همکارانش در دانشگاه نورث وسترن، ایلینویس، دریافتند که در موهای موش های پیر، سلول های بنیادی تغییر شکل می دهند و از ساختارهایی که در آن ها قرار دارد فرار می کنند و متعاقباً از فولیکول مو خارج می شوند.

این تیم همچنین دو ژن FOXC1 و NFATC1 را شناسایی کردند که مسئول گیر افتادن سلول های بنیادی در ساختار فولیکول مو هستند. این ژن ها در سلول های پیر کمتر فعال هستند و به سلول های بنیادی اجازه فرار می دهند. مشاهده شد که سلول های پیر، سلول های بنیادی فولیکول مو را تغییر شکل داده، و از این روی این فولیکول به آن ها اجازه می دهد از سوراخ های ریز خارج شوند. پروفسور Rui Yi، سرپرست این مطالعه گفته است: پس از خروج، این سلول ها به حالت عادی و گرد خود باز می گردند و قبل از ناپدید شدن، احتمالاً درگیر سیستم ایمنی شده، از ساختار طبیعی خود خارج می شوند.
یافته های این مطالعه که در ژورنال Nature Aging منتشر شده است نشان داده که سلول های بنیای می توانند در فرآیند طاسی انسان موثر باشند. از طرفی محققین این مطالعه  چگونگی فرار و مهاجرت سلول های بنیادی را در تارهای مو تفسیر کرده و سپس نقش دو ژن تنظیم کننده حرکت سلول ها در فولیکول های موی با سن کمتر را  شناسایی کردند. هنگامی که موش های فاقد این ژن ها پرورش داده شدند، آن ها پیری فولیکولی سریع را نشان دادند و موهای خود را در چهار تا پنج ماهگی از دست دادند. از طرف دیگر رنگ موهای آن ها نیز به وضعیت خاکستری در 16 ماهگی باقی ماند. کشف اهمیت FOXC1 و NFATC1 در پیری مو می تواند با جلوگیری از فرار سلول های بنیادی از فولیکول های مو به درمان بالقوه ضد ریزش مو در بیماران مبتلا منجر شود.
دکتر  Charles Kwok Fai Chan محقق سلول های بنیادی در دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا، این مقاله را "بسیار مهم" نامید و افزود: "در علم، هر چیز در مورد پیری بسیار پیچیده به نظر می رسد و به همین دلیل ما نمی دانیم از کجا شروع کنیم."

پایان مطلب/


لینک منبع: 

https://www.nature.com/articles/s43587-021-00103-w

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه