تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آذر 1400
سلول Nexus glial چیست؟

  سلول Nexus glial چیست؟

سلول‌های گلیال قلب در تنظیم ضربان قلب در هنگام تکامل آن در زمان جنینی نقش دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های گلیال دسته‌ای از سلول‌ها هستند که حمایت نورون‌ها را بر عهده دارند و برخی پاسخ‌های ایمنی را نیز در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌کنند. در سیستم عصبی محیطی، گلیا در اندام‌های متعددی از جمله روده، لوزالمعده، طحال و ریه‌ها وجود دارد. اگرچه عملکرد آن‌ها در بیشتر موارد مشخص نیست؛ اما، احتمالاً فعال هستند.

اخیرا نشان داده شده است که گروهی از سلول‌ها در قلب وجود دارند که نوعی مارکر آستروگلیال را بیان می‌کنند که در مرحله‌ای از تکامل قلب تحت عنوان مجرای خروجی (Outflow tract) منشا سلول‌های جنینی Neural crest هستند.

در ماهی‌های زبرای مورد مطالعه، تعداد زیادی سلول در بطن قلب مشاهده شده است که مارکر گلیال GFAP را بیان می‌کنند. این مارکر در قلب انسان نیز بیان می‌شود. این سلول‌ها به تعداد زیاد در Outflow tract در مراحل ابتدایی تکامل قلب که ساختاری برای اتصال بطن‌ها و دهلیز‌هاست، وجود دارند. از بین بردن آن‌ها سرعت تکامل نورون‌ها را در قلب جنینی افزایش می‌دهد که ان بیانگر نقش مهاری این سلول‌ها و یا نقش تاخیری آن‌ها در عصب رسانی قلب است. محققان این سلول‌ها را Nexus glia نامیدند.

بخش عمده‌ای از سیستم عصبی محیطی، به نام سیستم اتونوم، بسیاری از جنبه‌های فیزیولوژی، از جمله ضربان قلب را از طریق دو سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک، تنظیم می‌کند. آن‌ها با تیمار ماهی زبرا با ترکیباتی که فعالیت یکی از سیستم‌های اتونوم را افزایش می‌دهند، نشان دادند که سلول‌های گلیال قلب با تااثیر بر هر دو سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک، ضربان قلب را کنترل می‌کنند.

تا به حال، سلول‌های آستروسیت مانند در سیستم عصبی محیطی به خوبی بررسی نشده بودند. این پژوهش نشان داد که نوعی سلول آستروسیت مانند در مراحل اولیه‌ی تکامل در تنظیم کنترل سیستم عصبی-اتونوم قلب نقش دارند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://scitechdaily.com/little-known-glial-cells-are-critical-regulators-of-heart-development-and-function/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه