تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آذر 1400
کودکان مبتلا به اوتیسم بهتر است از نظر سطوح غیرطبیعی کلسترول بررسی شوند

  کودکان مبتلا به اوتیسم بهتر است از نظر سطوح غیرطبیعی کلسترول بررسی شوند

مبتلایان به اوتیسم با سطوح کاهش یافته کلسترول HDL-C یا ApoA1، نسبت به سایر افراد مبتلا به اوتیسم عملکرد تطبیقی کمتری دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، به توصیه‌ی پزشکان پژوهشگاه کندی کریگر، کودکان مبتلا به طیف اختلالات اوتیسم (ASD) بهتر است برای بررسی احتمال غیر عادی بودن سطح کلسترول خون مورد پایش قرار بگیرند. زیرا، اوتیسم یک ریسک فاکتور برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کودکان و بزرگسالان به حساب می‌رود.  نتایج این مطالعه در ژورنال Translational Psychiatry منتشر شده است.

این توصیه بر اساس مشاهدات مطالعه‌ی اخیر مبنی بر احتمال وجود سطوح پایین HDL-C، کلسترول خوب، در خانواده‌های دارای حداقل 2 کودک مبتلا به اوتیسم ارائه شد.

به علاوه، سطوح پایین یا بالای سایر لیپید‌ها چون آپولیپوپروتئین‌های APOA1 و APOB نیز مشاهده شد. افراد با HDL-C یا APOA1 پایین، ممکن است، عملکرد تطبیقی کمتری نسبت به سایر افراد مبتلا به اوتیسم داشته باشند. از طرفی مشاهده شده است که سندرم Smith-Lemli-Opitz Syndrome (SLOS) یک بیماری ژنتیکی به علت نقص در بیوسنتز کلسترول با اوتیسم نیز می‌تواند همراه شود. به همین جهت، مطالعات توصیه می کند که همه بچه‌های مبتلا به اوتیسم در صورت داشتن علائمی چون کندی رشد، میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی برای سندرم SLOS نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در حال حاضر، محققان در حال انجام تجزیه و تحلیل داده‌های توالی‌یابی کل ژنوم شرکت کنندگان در مطالعه برای تعیین اینکه "آیا تغییرات ژنتیکی مرتبط با لیپید در بیماران مبتلا به ASD و سطوح غیر طبیعی چربی وجود دارد یا خیر" می باشند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/asd-cholesterol-19765/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه