تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 شهریور 1392
 رژیم خوراکی دارویی برای درمان هپاتیت C

  رژیم خوراکی دارویی برای درمان هپاتیت C

استفاده از رژیم خوراکی تحقیقاتی به منظور درمان هپاتیت C در آزمایشات NIH امیدبخش بوده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalexpress، در مطالعه ای با استفاده از یک رژیم دارویی کاملا خوراکی، اغلب داوطلبین با آسیب کبدی مربوط به هپاتیت (C) و یا  (HCV) ، پس از طی شش ماه دوره درمانی با استفاده از یک داروی ترکیبی (داروی آزمایشی sufosbuvir  همراه با داروی آنتی ویروس ribavirin) معالجه شدند.  نتایج نشان داد که رژیم استفاده شده برای از بین بردن ویروس بسیار موثر بوده و در گروهی از بیماران که پیش آگاهی نامطلوبی داشتند به خوبی قابل تحمل بود. 
بیش از 3 میلیون آمریکایی آلوده به HCV هستند که دلیل عمده سیروز و  سرطان کبدی و درنهایت پیوند کبدی است. مرگ ومیر ناشی از بیماری کبدی وابسته به HCV سالانه حدود 15000 نفر است. درمان استاندارد برای HCV شامل تزریق ضعیف pegylated interferon –α همراه با داروی خوراکی ریباویرین و یک مهار کننده پروتئازHCV است که دارای عوارض جانبی بسیار شدیدی است. بنابراین احتیاج به روشی است که برای بیماران قابل تحمل تر باشد. روشی که در مطالعه حاضر استفاده شده بود از رژیمی فاقد اینترفرون استفاده کرده که مطمئن و موثر است.
در این مطالعه از 60  داوطلب استفاده شد که دارای ژنوتیپ1 HCV بودند. این مطالعه به دلایلی با مطالعات پیشین متفاوت بود: یکی این که اغلب افراد را افراد آمریکایی- آفریقایی تشکیل می دادند که 13 درصد جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند ولی 22 درصد آن ها مبتلا به HCV هستند و در مطالعات قبلی روی سفیدپوستان تمرکز شده بود. دیگری این که در این مطالعه از افرادی با آسیب شدید کبدی هم استفاده شد در مقایسه با مطالعات قبلی که آن ها فقط دارای آسیب کبدی بسیار کم یا متوسط بودند.
در بخش اول مطالعه، آن ها از 10 فرد با آسیب متوسط کبدی استفاده کردند و به آن ها با توجه به وزن شان دوز مناسبی از داروی ریباویرین به همراه داروی آزمایشی sofosbuvir به شکل قرص خوراندند( روزانه و به مدت 6 ماه). 9 نفر از داوطلبین دوره درمانی را کامل کردند و 12 هفته بعد از انتهای درمان ویروس در آن ها غیر قابل تشخیص بود (حتی بعد از 24 هفته). و چون HCV نمی تواند به درون DNA انسان الحاق شود، بنابراین اگر 12 هفته بعد ویروسی مشاهده نشود، می توانیم بگوییم که فرد درمان شده است.
در بخش دوم آزمایش از 50 داوطلب استفاده شد که 13 تن از آن ها دارای آسیب کبدی شدید بودند. 25 نفر از آن ها ریباویرین را با توجه به وزن شان و 25 نفر با دوز بسیار پایین دریافت کردند  و همه آن ها sofosbuvir رادریافت کردند. در 4، 12 و 24 هفته بعد از انتهای درمان، داوطلبین برای حضور HCV تست شدند. در 24 نفر از داوطلبین که با توجه به وزن شان دارو دریافت کرده بودند، سطحHCV قابل تشخیص نبود. در افراد با دوز پایین، 3 نفر از آن ها از مطالعه خارج شدند و از 22 فرد باقیمانده، همه آن ها به درمان پاسخ دادند ولی فقط 12 نفر از آن ها بعد از گذشت 24 هفته از انتهای درمان، به طور کامل معالجه شده بودند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه