تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 دی 1400
کشف مکانیسم پاسخ ایمنی در چشم

  کشف مکانیسم پاسخ ایمنی در چشم

محققان نشان دادند که در صورت التهاب قرنیه، ارتشی از سلول‌های T و سایر سلول‌های ایمنی به صحنه می‌روند تا به رفع آسیب بافت کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، چشم‌ها ممکن است دریچه‌ای به روح باشند، اما همچنین نقاط دسترسی آسیب پذیری برای پاتوژن‌های محیطی هستند. علاوه بر این، در شرایط عادی، برخی از حساس‌ترین بخش‌های آناتومی چشم، مانند عدسی و شبکیه، به طور کلی فاقد سلول‌های ایمنی هستند. تاکنون مکانیسم‌هایی که منجر به بهبودی زخم و مقاومت در برابر عفونت‌ها دراین بافت‌های چشم می‌شود، ناشناخته بود. با این حال، مطالعه اخیر مکانیسم جدیدی را معرفی کرده است که از طریق آن سلول‌های ایمنی از چشم محافظت می‌کنند.

سو منکو، و تیمی از دانشمندان دانشگاه توماس جفرسون، داده‌های جدیدی را منتشر کرده‌اند که عقیده چند دهه‌ای که لنز فاقد سلول‌های ایمنی است را از بین می‌برد. آن‌ها نشان دادند که در صورت التهاب قرنیه، ارتشی از سلول‌های T و سایر سلول‌های ایمنی به صحنه می‌روند تا به رفع آسیب بافت کمک کنند.

منکو و همکارانش این فعل و انفعالات را در مدل حیوانی یووئیت، یک بیماری التهابی چشم که معمولاً با عفونت یا آسیب ایجاد می‌شود، کشف کردند. منکو می‌گوید: در مطالعه قبلی‌مان که در آن قرنیه زخمی شده بود، تعداد کمی از سلول‌های ایمنی را روی سطح عدسی دیدیم که تقریباً مانند نگهبان‌ها عمل می‌کردند. ده‌ها سلول ایمنی از جمله سلول‌های T و ماکروفاژها وجود داشت که به وضوح  نشان دهنده یک پاسخ ایمنی قوی و تا حدی منعکس کننده التهاب بسیار شدید در یووئیت است.

این تیم با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس پرقدرت مشاهده کردند که سلول‌های ایمنی می‌توانند به کپسول عدسی ضخیم نفوذ کنند تا بهبودی را آغاز کنند. پس از حدود یک ماه، اکثر سلول‌های ایمنی از بافت عدسی عقب نشینی کرده، اما تعداد کمی از آن‌ها باقی ماندند. این یافته‌های جدید پایه و اساس تعداد بی‌شماری از مطالعات بعدی را تشکیل می‌دهند که شامل سایر آسیب‌شناسی‌های مؤثر بر عدسی، مانند گلوکوم می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://faseb.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1096/fj.202101098R

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه