تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 دی 1400
پیوند سلول‌های اندوتلیالی جفت، راه درمانی جدیدی برای بیماری‌ کبد التهابی

  پیوند سلول‌های اندوتلیالی جفت، راه درمانی جدیدی برای بیماری‌ کبد التهابی

بر اساس کشف جدید محققان استرالیایی، پیوند سلول‌های بنیادی جفت می‌تواند پاسخ التهابی در بیماری کبد را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی بنیان، التهاب زیربنای صدها بیماری است که در بیش از 50 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان نقش دارد. موسسه هادسون بزرگترین تیم محققان التهاب در استرالیا را دارد و تمرکز آنها تنها در کشف درمان‌هایی برای پیشگیری یا کاهش بیماری‌های ناشی از التهاب است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین بیماری کبد در سطح جهان است و در شکل التهابی آن، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، می تواند به سیروز و کارسینوم سلولی کبدی (HCC) تبدیل شود. در حال حاضر، هیچ گزینه درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کبدی NASH وجود ندارد و آموزش به بیمار و تغییر سبک زندگی ابزار اصلی جلوگیری از پیشرفت NASH هستند. در حالی که تعیین شیوع این بیماری دشوار است، بر اساس تخمین‌های اخیر، 12 درصد از جمعیت ایالات متحده به NASH  مبتلا هستند و این بیماری تا سال 2025 عامل اصلی پیوند کبد در آن کشور خواهد بود.

محققان انستیتو هادسون، به تازگی ثابت کرده‌اند که سلول‌های اپیتلیال آمنیوتیک انسان (hAECs)، پتانسیل کاهش پاسخ التهابی کبد به NASH را در مدل موشی مبتلا به این بیماری دارند. با تعدیل پاسخ التهابی، پتانسیل محدود کردن اثرات مخرب مانند زخم کبد، استرس اکسیداتیو و مرگ سلولی وجود دارد.

نتایج این مطالعه  اولین شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد سلول‌های جفت می‌توانند پاسخ سلول‌های بنیادی کبد را در NASH  کنترل کنند و در عین حال سطوح پاسخ استرس اکسیداتیو در کبد را کاهش دهند. اما مکانیسم‌هایی که از طریق آن hAECs بر پاسخ استرس اکسیداتیو تأثیر می‌گذارند همچنان ناشناخته باقی مانده‌ است. مقاله منتشر شده از این تحقیقات را می‌توان در مجله Stem Cell Research & Therapy یافت.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://stemcellres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13287-021-02476-6

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه