تاریخ انتشار: شنبه 18 دی 1400
دارویی جدید برای کاهش کلسترول در بزرگسالان تایید ‌‌شد

  دارویی جدید برای کاهش کلسترول در بزرگسالان تایید ‌‌شد

داروی Leqvio برای درمان‌‌‌هایپرکلسترولمیای خانوادگی مورد تأیید FDA قرار گرفت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی داروی (Inclisiran) Leqvio، تولید شده توسط شرکت نوارتیس، را برای درمان افراد مبتلا به ‌‌‌هایپرکلسترولمیای خانوادگی هتروزیگوت (HeFH)  و‌‌ یا آترواسکلروزیس با تظاهرات بالینی که به درمان با استاتین‌ها مقاوم هستند، رسما تأیید کرده است. این دارو به فرم دارویی سرنگ از پیش پر شده (Pre-filled syringe) محتوی 284mg/1.5ml ماده‌ی فعال Inclisiran برای تزریق زیر جلدی موجود است. داروی Inclisiran اولین و تنها siRNA است که غلظت LDL-C را کاهش ‌‌می‌دهد. ابتدا این دارو به صورت‌‌ یک دوز اولیه و سپس دوز دوم بعد از سه ماه ترزیق ‌‌می‌شود و بعد از آن برای ادامه‌ی درمان هر 6 ماه دوز دارو تکرار ‌‌می‌شود.

عوارض رایج دارو عبارتند از واکنش محل تزریق، درد مفاصل در لمس، عفونت مجاری ادراری، اسهال، برونشیت، درد اندام‌‌‌های تحتانی و مشکل در نفس کشیدن.

داروی Inclisiran،‌‌ یک اسید ریبونوکلئیک مداخله‌گر کوچک دو رشته‌ای(siRNA) است که روی رشته حسی با N-Acetylgalactosamine (GalNAc) سه‌گانه برای تسهیل جذب توسط سلول‌‌‌های کبدی کونژوگه شده است. در هپاتوسیت‌ها، inclisiran از مکانیسم تداخل RNA استفاده ‌‌می‌کند و تجزیه کاتالیزوری mRNA را برای PCSK9 (proprotein convertase subtilisin kexin type 9) هدایت ‌‌می‌کند. این امر باعث افزایش بازیافت گیرنده LDL-C و بیان آن در سطح سلول کبدی ‌‌می‌شود که جذب LDL-C را افزایش و سطح LDL-C را در گردش خون کاهش ‌‌می‌دهد و باعث بهبود فعالیت کبد و همچنین کاهش ریسک بیماری‌‌‌های قلبی-عروقی ‌‌می‌شود.

 HeFH‌‌ نوعی بیماری به خطر اندازنده‌‌ی حیات است که در آن بیماران دچار جهش در گروه کوچکی از ژن‌‌‌های کنترل کننده‌‌ی پاکسازی کلسترول می‌شوند. LDL-C ‌‌یک "کلسترول بد" به حساب ‌‌می‌آید؛ مبتلایان‌‌، سطوح بسیار بالایی از LDL-C را دارند و در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌‌‌های قلبی عروقی مانند حمله‌‌ی قلبی، سکته و بیماری عروق کرونر هستند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2021/214012lbl.pdf

https://www.fda.gov/drugs/news-events-human-drugs/fda-approves-add-therapy-lower-cholesterol-among-certain-high-risk-adults

https://www.novartis.com/news/media-releases/fda-approves-novartis-leqvio-inclisiran-first-class-sirna-lower-cholesterol-and-keep-it-low-two-doses-year

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه