تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1402
هشدار زودهنگام زوال عقل
یادداشت

  هشدار زودهنگام زوال عقل

نازک شدن ناحیه‌ایی از مغز ممکن است تا 10 سال قبل از بروز علائم خطر زوال عقل را نشان دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال تخریب کننده عصبی مخرب است که با آمیلوئید β (Aβ) خارج سلولی و تجمع پروتئین تاو درون عصبی مشخص می‌شود. یکی از عوامل خطر برای ایجاد AD، ژن APOE است که برای پروتئین آپولیپوپروتئین E (apoE) کد می‌کند. انسان دارای سه نسخه از ژن APOE است، آلل ε2، ε3 و ε4. حمل آلل ε4 یک عامل خطر AD است در حالی که حمل آلل ε2 محافظ است. محققان دریافته‌اند که نازک شدن ماده خاکستری قشر مغز یک نشانگر اولیه زوال عقل است که 5 تا 10 سال قبل از علائم قابل تشخیص است. مطالعه آن‌ها با استفاده از تصویربرداری از مغز MRI در گروه‌های مختلف، پتانسیل این بیومارکر را در پیش‌بینی خطر زوال عقل، کمک به مداخله زودهنگام و توسعه درمانی نشان می‌دهد. هدف محققان ترکیب بیومارکر MRI در طبقه بندی خطر زوال عقل برای مراقبت از بیمار و آزمایشات بالینی است. ماده خاکستری کورتیکال، نوعی بافت مغزی، در افرادی که بعداً دچار زوال عقل می‌شوند، نازک‌تر می‌شود. این تغییر توسط محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو (UT Health San Antonio) به عنوان یک نشانگر زیستی قابل اعتماد برای بیماری شناسایی شده است که پنج تا ده سال قبل از شروع علائم قابل تشخیص است. محققان با همکاری همکاران دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و دانشگاه بوستون، یک مطالعه تصویربرداری از مغز MRI را انجام دادند که در آلزایمر و زوال عقل منتشر شده است. آن‌ها 1000 شرکت کننده در ماساچوست در مطالعه قلب فرامینگهام و 500 نفر از یک گروه کالیفرنیا را مورد مطالعه قرار دادند. داوطلبان کالیفرنیا شامل 44 درصد از شرکت کنندگان سیاه پوست و اسپانیایی بودند، در حالی که گروه ماساچوست عمدتاً سفیدپوست غیر اسپانیایی بودند. هر دو گروه در زمان مطالعات MRI به طور متوسط 70 تا 74 سال سن داشتند. کلودیا ساتیزابال ، نویسنده ارشد این مطالعه و دارای مدرک دکترای از موسسه UT Health سن آنتونیو گلن بیگز برای آلزایمر و بیماری‌های عصبی، می‌گوید: "علاقه بزرگ در این مقاله این است که اگر بتوانیم آن را در نمونه‌های اضافی تکرار کنیم، ضخامت ماده خاکستری قشر مغز نشانگری خواهد بود که می‌توانیم برای شناسایی افراد در معرض خطر بالای زوال عقل از آن استفاده کنیم. با تشخیص زودهنگام بیماری، ما در یک پنجره زمانی بهتر برای مداخلات درمانی و اصلاح شیوه زندگی و ردیابی بهتر سلامت مغز برای کاهش پیشرفت افراد به زوال عقل هستیم. ساتیزابال اضافه کرد:" تکرار یافته‌های فرامینگهام در گروه متنوع‌تر کالیفرنیا به ما اطمینان می‌دهد که نتایج ما قوی هستند."

غربال کردن ام آر آی برای الگو

در حالی که زوال عقل می‌تواند نواحی مختلف مغز را تحت تاثیر قرار دهد، بیماری آلزایمر و زوال عقل جلویی گیجگاهی بر قشر مغز تاثیر می‌گذارد و آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. این مطالعه شرکت کنندگان را با و بدون زوال عقل در زمان MRI مقایسه کرد. دکتر سودا سشادری، مدیر موسسه گلن بیگز در UT Health سن آنتونیو و محقق ارشد در مطالعه قلب فرامینگهام و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: " ما به عقب برگشتیم و MRIهای مغزی انجام شده 10 سال قبل را بررسی کردیم، و سپس آن‌ها را با هم مخلوط کردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم الگویی را تشخیص دهیم که به طور قابل اعتمادی افرادی را که بعداً دچار زوال عقل شده‌اند از کسانی که دچار زوال عقل نشده‌اند، متمایز می‌کند" سهشادری اضافه کرد: " این نوع مطالعه تنها زمانی امکان پذیر است که شما در طول سالیان متمادی مانند ما در فرامینگهام و همانطور که در سن آنتونیو در حال ساخت هستیم، پیگیری طولی داشته باشید. افرادی که در حالی که حالشان خوب بود، اسکن‌های ام‌آر‌آی تحقیقاتی را انجام دادند و مدام برای مطالعه برمی‌گشتند و به خاطر این افراد قهرمان و فداکار است که ما چنین اکتشافات ارزشمندی را انجام می‌دهیم، و چنین ابزارهای پیش‌بینی ممکن می‌شود." نتایج در بین جمعیت‌ها ثابت بود. روبان‌های ضخیم‌تر با نتایج بهتر و نوارهای نازک‌تر به طور کلی با نتایج بدتر همبستگی دارند. ساتیزابال گفت: " اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این نشانگر زیستی مورد نیاز است، اما ما به یک شروع خوب رسیده‌ایم. رابطه بین نازک شدن و خطر زوال عقل در نژادهای مختلف و گروه‌های قومی به یک شکل رفتار می‌کند"

 برنامه‌های کاربردی

سشادری گفت که محققان کارآزمایی بالینی می‌توانند از نشانگر زیستی نازک‌ کننده برای به حداقل رساندن هزینه با انتخاب شرکت‌کنندگانی که هنوز به هیچ بیماری مبتلا نشده‌اند اما در مسیر ابتلا به آن هستند، استفاده کنند. او گفت که آن‌ها در نهایت نیاز به آزمایش داروهای تحقیقاتی دارند. سشادری خاطرنشان کرد، نشانگر زیستی همچنین برای توسعه و ارزیابی درمان مفید خواهد بود.

دستورالعمل‌های آینده

ساتیزابال گفت که این تیم قصد دارد عوامل خطری را که ممکن است با نازک شدن مرتبط باشد را بررسی کند. او گفت که این عوامل شامل عوامل خطر قلبی عروقی، رژیم غذایی، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی است. ساتیزابال گفت: " ما APOE4 را بررسی کردیم که یک عامل ژنتیکی اصلی مرتبط با زوال عقل است و اصلاً به ضخامت ماده خاکستری مربوط نمی‌شد. APOE4 خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد و با سن زودتر شروع بیماری در جمعیت‌های خاص مرتبط است. حدود 15درصد تا 25 درصد نشده باشد، عوامل قابل تغییر مانند رژیم غذایی و ورزش وجود دارد که می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد." (آپولیپوپروتئین ایی (APOE) پروتئینی است که در متابولیسم چربی‌ها در بدن نقش دارد. این پروتئین در بیماری آلزایمر و بیماری‌های قلبی عروقی دخیل است. APOE متعلق به خانواده‌ای از پروتئین‌های چربی به نام آپولیپوپروتئین‌ها است. APOE به‌طور قابل‌توجهی با گیرنده لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، که برای پردازش طبیعی (کاتابولیسم) لیپوپروتئین‌های غنی از تری گلیسیرید ضروری است، ارتباط متقابل دارد. در سیستم عصبی مرکزی، APOE به‌طور عمده توسط آستروسیت‌ها تولید می‌شود و کلسترول را به سلول‌های عصبی از طریق گیرنده‌های APOE منتقل می‌کند، که عضو آن هستند. APOE حامل اصلی کلسترول در مغز است.)

مشتق شده در MRI بالینی

آیا می‌توان نشانگر زیستی ماده خاکستری MRI را روزی به طور گسترده مورد استفاده قرار داد؟ سشادری گفت: " نسبت زیادی از افرادی که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند MRI خود را انجام می‌دهند، بنابراین این مقدار ضخامت ممکن است چیزی باشد که متخصص مغز و اعصاب دریافت می‌کند. ضخامت ماده خاکستری یک فرد ممکن است به عنوان درصدی از ضخامت افراد سالم برای آن سن مورد بررسی قرار گیرد."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه