تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1400
سلول‌های بنیادی تقلید کننده نانوکپسولاسیون برای درمان آرتریت

  سلول‌های بنیادی تقلید کننده نانوکپسولاسیون برای درمان آرتریت

محققین با استفاده از سلول‌های بنیادی شبیه‌سازی شده با استفاده از تکنولوژی نانو و اصلاح ژنتیکی به درمان آرتریت روماتوئید کمک می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) به دلیل توانایی که در مهاجرت به سمت بافت‌های آسیب دیده دارند، به عنوان یک درمان ترمیمی امیدوارکننده در نظر گرفته می‌شوند. توانایی لانه گزینی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در مقایسه با سلول‌های غیرمهاجر منحصربه‌فرد است و سلول‌های بنیادی مزانشیمی به عنوان ناقل‌های درمانی امیدوارکننده برای هدف‌گیری سلول‌های اصلی در بسیاری از مکان‌های پاتوفیزیولوژیک در نظر گرفته می‌شوند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی مزایای بسیاری در درمان بیماری‌های بدخیم، به ویژه آرتریت روماتوئید (RA) دارند. RA یک بیماری خودایمنی طولانی مدت است که عمدتاً مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کموکاین‌های ترشح شده در مفاصل به خوبی توسط سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از مهاجرت به مفاصل، شناسایی می‌شوند. علاوه بر این، سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند روند التهابی را تنظیم کرده و سلول‌های آسیب دیده در مفاصل را ترمیم کنند. با این حال، عملکرد و توانایی مهاجرت MSCهای تزریق شده در داخل بدن هنوز نامشخص است.

توانایی هدف‌گیری و کارایی مهاجرت سلول‌های بنیادی مزانشیمی را می‌توان با مهندسی ژنتیک یا اصلاح، به عنوان مثال، با بیان بیش از حد گیرنده‌های کموکاین یا ژن‌های مرتبط با مهاجرت، افزایش داد و در نتیجه اثر درمانی آن‌ها را به حداکثر رساند. با این حال، به دلیل افزایش احتمال انکوژنز ناشی از ادغام ژنوم ناقل ویروسی، نگرانی‌هایی در مورد تغییرات ژنتیکی وجود دارد و بنابراین، کاربرد بالینی آن‌ها در حال حاضر محدود است.

علاوه بر این، گمان می‌رود که تجویز سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند رشد تومور و متاستاز را در مدل‌های زنوگرافت و ارتوتوپیک افزایش دهد. به همین دلیل، MSC های که با تقلید‌کننده نانوکپسوله می‌شوند در واقع  یک استراتژی جایگزین می‌باشند که شامل استفاده از MSC ها یا MSC های مهندسی شده زیستی نمی‌شود. نانوکپسوله‌های تقلیدکننده MSC از نانوذرات پوشش‌داده‌شده با غشای MSC، اگزوزوم‌های مشتق از MSC و اکتوزوم‌های مصنوعی و لیپوزوم‌های ذوب شده با غشای MSC یا غشاهای MSC طبیعی و یا مهندسی شده ژنتیکی تشکیل شده‌اند. نانوکپسوله‌های تقلیدکننده MSC نه تنها توانایی هدف‌گیری سلول‌های بنیادی مزانشیمی را حفظ می‌کنند، بلکه از نظر تحویل هدفمند دارو نیز مزایای زیادی دارند.

به طور خاص، نانوکپسولاسیون‌های شبیه‌ساز MSC قادر به کپسوله‌سازی داروها با اجزای مختلف از جمله عوامل شیمی‌درمانی، اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها هستند. علاوه بر این، نگرانی‌های کمتری در مورد مسائل ایمنی در MSCهای تقلیدکننده نانوکپسوله‌سازی شده مرتبط با جهش‌زایی وجود دارد، حتی در هنگام استفاده از MSCهای دستکاری شده ژنتیکی نیز این نگرانی وجود ندارد، زیرا نانوکپسوله‌های شبیه‌ساز MSC تنها از بخش غشایی MSCها استفاده می‌کنند.

مهندسی ژنتیک یک مسیر امیدوارکننده در محیط‌های بالینی است که در آن استراتژی‌های فناوری نانو کپسوله شده ترکیب می‌شوند. در این بررسی مشخص شد که مکانیسم‌های زیربنایی لانه گزینی MSC و مزایای تقلید MSC نانوکپسوله‌سازی می‌تواند برای درمان آرتریت روماتوئید مورد برسی و استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، مهندسی ژنتیک سلول‌های بنیادی مزانشیمی و نانوکپسوله‌سازی شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی به عنوان یک استراتژی امیدوارکننده برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی و همچنین آرتریت روماتوئید توصیف می‌شود.
پایان مطلب/
لینک منبع:

https://doi.org/10.2147/IJN.S334298
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه