تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 دی 1400
شناسایی و پایش افسردگی و پاسخ ضد افسردگی از طریق بررسی نمونه خون

  شناسایی و پایش افسردگی و پاسخ ضد افسردگی از طریق بررسی نمونه خون

محققان یک بیومارکر جدید شناسایی کرده‌اند که می‌توان از آن برای تشخیص افسردگی و پاسخ داروهای ضد افسردگی استفاده کرد
امتیاز: Article Rating

دانشمندان دانشگاه ایلنویز، یک بیومارکر جدید را در پلاکت‌ها شناسایی کردند که میزان افسردگی با آن قابل سنجش است. پیش از این گزارشات متعدد حاکی از کاهش آدنیلیل سیکلاز در افسردگی بود. آدنیلیل سیکلاز یک مولکول کوچک در سلول است که در پاسخ به نوروترنسمیتر‌هایی چون سروتونین و اپی نفرین تولید می‌شود.

در افسردگی، میزان آدنیلیل سیکلاز کاهش می‌یابد. زیرا، یک پروتئین واسطه که به نوروترنسمیتر اجازه‌ی تولید آدنیلیل سیکلاز را می‌دهد به نام Gs آلفا در ماتریکس سرشار از کلسترول غشا به دام افتاده و به خوبی کار نمی‌کند.

این تست نه تنها ابتلا به افسردگی را تعیین می‌کند بلکه پاسخ بیماری به درمان را نیز نشان می‌دهد. در بیمارانی که به درمان با ضد افسردگی پاسخ داده‌اند، Gs آلفا از غشای لیپیدی آزاد می‌شود. در غیر این صورت Gs آلفا در غشا می‌ماند.

از آن جایی که عمر پلاکت حدود یک هفته است؛ تغییرات را به خوبی می‌توان ارزیابی کرد. در حال حاضر بیماران باید هفته‌های متمادی حتی ماه‌ها را برای ارزیابی پاسخ به درمان منتظر بمانند. اغلب، افسردگی بدون ارزیابی‌های پیچیده تشخیص داده می‌شود. اما، آزمایش خون می تواند عاملی برای تأیید یا تکذیب ابتلا باشد.

افسردگی یکی از اختلالات روانی رایج در دنیاست. آمارها نشان می‌دهد، یک نفر از هر 15 نفر (6.7%) در سال به آن مبتلا می‌شوند و یک نفر از هر 6 نفر (16.6%) در طول زندگیشان آن را تجربه می‌کنند. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. اما، به طور متوسط از اواخر نوجوانی تا اوایل دهه‌ی سوم زندگی آغاز می‌شود. خانم‌ها بیشتر در معرض افسردگی هستند و حدود یک سوم از آن‌ها حداقل یک بار افسردگی را در عمر خود تجربه می‌کنند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.psychiatry.org/patients-families/depression/what-is-depression

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression

https://neurosciencenews.com/depression-antidepressant-biomarker-19863/

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه