تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 بهمن 1400
نشانگرهای زیستی مرتبط با احتمال ابتلا به اوتیسم شناسایی شدند

  نشانگرهای زیستی مرتبط با احتمال ابتلا به اوتیسم شناسایی شدند

بیومارکرهای التهاب در نمونه‌ خون مادران باردار و خون بندناف کودکانی که بعداً مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند، می‌تواند در تشخیص اولیه‌ی اوتیسم کارآمد باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشگاه کلمبیا با همکاری مؤسسه‌ی ملی سلامت عمو‌می ‌نروژ  ‌نشانگرهای مولکولی التهاب در بارداری را با ریسک ابتلای جنین به اوتیسم مرتبط‌ یافتند. ‌یافته‌ها نشان دهنده‌ی تکامل غیرعادی مغز هستند که ‌می‌تواند منجر به طراحی‌ یک آزمایش برای تشخیص اوتیسم در بدو تولد شود.

این مطالعه نشان ‌می‌دهد که ریسک ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن جنین در معرض التهاب مرتبط است. در مطالعات پیشین، محققان ریسک ابتلا به اوتیسم را با قرار گرفتن مادر باردار در معرض آنفلونزا و هرپس تیپ 2 که منجر به القای التهاب گسترده ‌می‌شود، مرتبط دانستند.

آنالیز حدود 60 مارکر مولکولی چون سایتوکاین‌ها و فاکتور‌های رشد که در پاسخ به عملکرد سیستم ایمنی ایجاد ‌می‌شوند، از 957 نمونه انجام شد که حدود نیمی‌ از آن‌ها در ادامه مورد مبتلا شده به اوتیسم شناخته شدند.

مولکول‌های IL-1RA و IL-4 و 4 مولکول TNF-α، SerpinE1، VCAM1 و IL-1β که در تکامل مغز جنین هر دو جنس مؤثر هستند؛ در خون مادرانی که کودکان آن‌ها مبتلا به اوتیسم هستند،‌ یافت شدند. بیو مارکر‌هایی که در نمونه‌های جمع آوری شده به هنگام تولد، ارزش تشخیصی کمتری نسبت به نمونه‌های زمان بارداری داشتند.

سطح بیو مارکر‌های موجود در نمونه‌های خون جمع آوری شده در نیمه‌ی دوم بارداری و خون بندناف کودکانی که بعدا اوتیسم در آن‌ها تشخیص داده شد، با پاسخ به عفونت و مولکول‌های مهم برای رشد مغز و تأمین خون مرتبط هستند.

این پژوهش پس از 20 سال بررسی و جمع آوری نمونه انجام شد و همچنان با ارزیابی ارتباط بین مارکر‌های التهاب و ژنتیک ادامه دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/inflammation-asd-biomarkers-19871/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه