تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 بهمن 1400
تحقیقات چگونگی عملکرد سلول‌های میکروگلیا را در ALS روشن کرد

  تحقیقات چگونگی عملکرد سلول‌های میکروگلیا را در ALS روشن کرد

یافته‌های جدید از میکروگلیا به عنوان ‌یک هدف بالقوه برای درمان ALS اشاره ‌می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بخش تحقیقات مایو کلینیک مکانیسم مولکولی سلول‌های میکروگلیا را برای پاکسازی پروتئین‌های مختل در مغز شناسایی کرد. نتایج حاصل از این تحقیقات که در مجله‌ی نوروساینس نیچر به تازگی منتشر شده است؛ نشان داد که سلول‌های میکروگلیا نقش محافظتی در موش‌های مدل ALS ایفا ‌می‌کنند. این مطالعه، درمان‌های بالقوه برای این بیماری را فراهم ‌می‌کند. از دست رفتن نورون‌ها از نشانه‌های بیماری‌های نورودجنریتیو چون آلزایمر و ALS است. در آلزایمر، دو پروتئین تاو و آمیلوئید بتا و در بیماران ALS، پروتئین TAR-DNA به پروتئین TDR-43 متصل ‌می‌شود.

میکروگلیاها، سلول‌های پاکسازی کننده‌ی مغز هستند که رسپتور اختصاصی به نام TREM2 دارند. وقتی این گیرنده دچار جهش ‌می‌شود، ریسک ابتلا به آلزایمر افزایش ‌می‌یابد، که به نظر ‌می‌رسد میکروگلیا دیگر نمی‌تواند مغز را به طور کارآمد پاک سازی کند. بنابراین، تجمع TDR-43 در مغز‌ یک مارکر اصلی در تشخیص بیماری ALS است.

این مطالعه برای اولین بار نشان داد که TDP-43‌ یک لیگاند بالقوه برای گیرنده‌ی TREM است. تداخل TREM در تنظیم روند پاکسازی میگروگلیا نقش مهمی‌ایفا ‌می‌کند. مکانیسم وقوع ALS هنوز به درستی مشخص نیست. در ادامه نیز محققان قصد دارند تا محل اتصال دقیق TDP-43 با TREM2 را در انسان پیدا کنند.

هم چنین، ‌می‌خواهند با‌ یافتن جمعیت مشخصی از میکروگلیا که برای جمع آوری TDP-43 فعال تر هستند بتوانند درمان اختصاصی برای ALS پیدا کنند.

 پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/als-microglia-trem2-19887/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه