تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1400
اولین داروی خوراکی در درمان کووید تأیید شد

  اولین داروی خوراکی در درمان کووید تأیید شد

داروی Paxlovid اولین داروی خوراکی برای درمان کروناست.
امتیاز: Article Rating

سازمان غذای و داروی آمریکا به تازگی مجوز استفاده اضطراری (EUA) داروی خوراکی Paxlovid (Nirmatrelvir & Ritonavir) تولید شده در‌ یک بسته بندی توسط شرکت فایزر را برای درمان کووید خفیف تا متوسط در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال با وزن بیش از 40 کیلوگرم تأیید کرده است. تست PCR کووید این افراد باید مثبت شده و‌ یا در ریسک بالای ابتلا به کووید شدید، بستری شدن و ‌یا مرگ باشند. درمان با Paxlovid باید در اسرع وقت شروع و در نهایت ظرف 5 روز از آغاز علائم تجویز شود.

این دارو برای pre-exposure  ‌یا پیشگیری در post-exposure‌ و یا برای شروع درمان در افرادی که نیاز به بستری دارند، جایگاه ندارد. در ضمن، نمی‌تواند جایگزینی برای واکسیناسیون در افراد واجدالشرایط در نظر گرفته شود.

داروی Nirmatrelvir مهار کننده‌ی ‌یکی از پروتئین‌های ویروسی SARS-CoV-2 است که مانع همانند‌سازی ویروس ‌می‌شود. Ritonavir نیز تجزیه‌ی Nirmatrelvir را برای افزایش طول اثر دارو و ایجاد غلظت بالا، کم ‌می‌کند.

سه قرص از دارو ( 2 عدد Nirmatrelvir و ‌یک عدد Ritonavir) روزی دو بار برای 5 روز، در مجموع 30 قرص، استفاده ‌می‌شود و برای استفاده بیش از 5 روز تأیید نشده است. عوارض احتمالی Paxlovid شامل اختلال چشایی، اسهال، افزایش فشار خون و درد عضلانی است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/coronavirus-covid-19-update-fda-authorizes-first-oral-antiviral-treatment-covid-19

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه