تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 دی 1400
آیا ویروس اپشتین بار می‌تواند عامل اصلی ایجاد مولتیپل اسکلروزیس باشد؟
یادداشت

  آیا ویروس اپشتین بار می‌تواند عامل اصلی ایجاد مولتیپل اسکلروزیس باشد؟

خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) به دنبال عفونت ویروس اپشتین بار (EBV) تا 32 برابر افزایش می‌یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مالتیپل اسکلروزیس‌ یک بیماری پیشرونده است که 2.8 میلیون نفر از مردم دنیا درگیر آن هستند و متأسفانه تا به حال هیچ درمان قطعی برای آن گزارش نشده است. طبق مطالعه‌ی جدید دانشگاه هاروارد، به نظر ‌می‌رسد، ابتلا به ویروس EBV ممکن است منجر به ابتلای آینده به MS ‌شود. تا پیش از این نظریه ابتلای به MS به دنبال ابتلای قبلی به EBV سال‌های گذشته مطرح شده بود؛ اما، این مطالعه دلایل قانع کننده‌‎ای از علت این امر ارائه ‌می‌دهد. یافته‌ها قدم بزرگی در درمان بیماری MS به حساب ‌می‌آیند که ‌می‌توان به کمک آن با پیشگیری ‌یا مهار عفونت EBV راهکارهای درمانی نوین پیدا کرد.

ام اس و EBV

مالتیپل اسکلروزیس ‌یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که به غلاف‌های میلین محافظ نورون‌های مغز و نخاع حمله ‌می‌کند. علت آن مشخص نیست، اما‌، یکی از ریسک فاکتورهای اصلی ویروس EBV است. یافتن رابطه‌ی MS و EBV دشوار است. زیرا، EBV حدود 92 درصد از بزرگسالان را درگیر ‌می‌کند و MS‌ یک بیماری نادر است و شروع علائم بیماری حدود 10 سال پس از ابتلا به EBV آشکار ‌می‌شود. به همین علت، مطالعه بر روی 10 میلیون بزرگسال در ارتش آمریکا که 955 نفر از آن‌ها قبلا به MS مبتلا بودند، انجام شد.

این تیم نمونه‌های سرم که هر دو سال توسط ارتش گرفته و وضعیت EBV آن‌ها نسبت به دوره‌ی قبل بررسی ‌می‌شود، را بررسی کردند. ارزیابی‌ها نشان داد که ریسک ابتلا بهMS ، تا 32 برابر بعد از ابتلا به EBV افزایش می‌یابد. اما، بعد از عفونت به سایر ویروس‌ها افزایش نیافت. سطح سر‌می‌ زنجیره‌ی سبک نوروفیلامانت،‌ یک بیومارکر از تجزیه‌ی عصب در MS است که صرفا بعد از عفونت EBV افزایش می‌یابد و با هیچ ریسک فاکتور دیگری در ابتلا به MS مرتبط نیست.

تاخیر بین عفونت EBV و شروع MS ممکن است تا حدودی به علت قابل تشخیص نبودن علائم بیماری طی مراحل ابتدایی آن و تا حدودی نیز به علت تداخلات EBV و سیستم ایمنی میزبان باشد و هر گاه ویروس نهفته دوباره فعال شود به طور مکرر تحریک می‎شود. در حال حاضر هیچ راه قطعی برای پیشگیری یا درمان عفونت EBV وجود ندارد. اما، به نظر می رسد که واکسن EBV و ‌یا داروهای ضد ویروسی علیه EBV ‌بتوانند در درمان‌ یا پیشگیری از MS نقش داشته باشند.

 

 

EBV چیست؟

ویروس اپشتین بار (EBV)، به عنوان ویروس هرپس انسانی 4 (Human Herpesvirus 4) نیز شناخته ‌می‌شود که‌ یکی از اعضای خانواده ویروس هرپس و‌ از شایع ترین ویروس‌های انسانی است. EBV در سراسر جهان‌ یافت ‌می‌شود که اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود به EBV آلوده ‌می‌شوند. EBV بیشتر از طریق مخاطات و مایعات بدن، در درجه اول بزاق، منتقل ‌می‌شود. EBV ‌می‌تواند باعث مونونوکلئوز عفونی و سایر بیماری‌ها ‌‌شود. همچنین ‌می‌تواند از طریق خون و مایع منی در طول تماس جنسی، انتقال خون و پیوند اعضا نیز منتقل شود. این ویروس احتمالاً حداقل تا زمانی که جسم مرطوب است روی آن زنده ‌می‌ماند. اولین باری که فرد به عفونت اولیهEBV  آلوده می‌شود، ‌می‌تواند ویروس را برای هفته‌ها و حتی قبل از بروز علائم منتقل کند. هنگا‌می‌که ویروس وارد بدن ‌می‌شود؛ در حالت نهفته (غیر فعال) باقی ‌می‌ماند. و زمانی ‌که ویروس دوباره فعال  می‌شود، به طور بالقوه EBV به دیگران منتقل ‌می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منابع:

https://neurosciencenews.com/epstein-barr-multiple-sclerosis-19908/

https://www.cdc.gov/epstein-barr/about-ebv.html

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm7930

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه