تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 بهمن 1400
شناسایی اولین مبتلایان به بیماری جدید و نادر ناشی از نقص در تقسیم سلولی

برای اولین بار در جهان، دو بیمار حامل جهش در ژن‌های مرتبط با میتوز‌ شناسایی شده‌اند که، علائم میکروسفالی و ناتوانی ذهنی را نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، هنگامیکه سلول‌ها از طریق فرآیندی به نام میتوز تقسیم می‌شوند، اطلاعات ژنتیکی باید به طور مساوی بین سلول‌های جدید توزیع شود. به هنگام تقسیم سلولی، خطاهای میتوزی می‌تواند رخ دهد و به طور بالقوه منجر به آسیب به DNA، از جمله آسیب به کروموزوم‌ها یا تغییر در تعداد آنها شود. این خطاها با چندین بیماری همراه است.

یکی از پروتئین‌هایی که مسئول نظارت بر مشکلات در تقسیم سلولی است، پروتئینی است که توسط ژن BUB1 کدگذاری شده است. نقص در BUB1 با سرطان مرتبط است، با این حال، نقش آن در رشد مادرزادی انسان نامشخص باقی مانده‌ است. بیان پایین BUB1 با سقط‌های خودبخودی همراه بوده و با توجه به اهمیت آن برای تقسیم سلولی صحیح، جهش‌های نابجا در این ژن تا کنون با بقای انسان ناسازگار بوده است.

یک تلاش مشترک میان پزشکان و محققانی از کشورهای پرتغال، اتریش و هلند به شناسایی اولین بیماران شناخته شده با جهش‌های دو آللی BUB1 در هر دو نسخه ژن منجر شده‌است. راکل اولیویرا، رهبر این تیم ‌از موسسه Gulbenkian de Ciência (IGC) که این مطالعه را انجام داد، عقیده دارد که پیدا کردن بیمارانی با جهش در چنین ژن حیاتی، شگفت‌آور است. هر دو بیمار میکروسفالی (یک ناهنجاری مادرزادی که در آن مغز کوچکتر از حد متوسط ​​است)، ناتوانی ذهنی و چندین ویژگی خاص دیگر این بیماری را نشان دادند. نتایج این مطالعه در نشریه علمی Science Avances منتشر شده است.

محققان در IGC، چگونگی تأثیر انواع جهش پاتولوژیک این ژن بر تقسیم سلولی را بررسی کردند. سارا کاروالال، نویسنده اول این مطالعه و محقق سابق IGC می‌گوید: ما نشان دادیم که چگونه هر جهش بر فراوانی و عملکرد پروتئین و تأثیر آنها بر مسیرهای مختلفی که صحت میتوز را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. اگرچه هر دو بیمار، سلول‌هایی با ساختار یا تعداد کروموزوم غیرطبیعی داشتند، مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی این خطاها در تقسیم سلولی بین آنها متفاوت بود. به گفته Job de Lange، محققی از مرکز سرطان آمستردام که این کار را رهبری می‌کند، "این یافته‌ها تشریح نقش‌های مختلف BUB1 در زمینه بالینی را امکان‌پذیر می‌سازد."

علاوه بر ارائه بینش جدید در مورد نقش BUB1، این مطالعه همچنین روشن می‌کند که چگونه نقص‌های میتوزی بر رشد بدن انسان تأثیر می‌گذارد. این یافته‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که مغز در حال رشد، به ویژه در برابر مشکلات در میتوز، حساس است. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که خطاهای میتوزی توصیف‌شده، ممکن است باعث مرگ سلول‌هایی شوند که برای رشد مغز مهم هستند و در نهایت منجر به تظاهرات بالینی مثل اختلال رشدی عصبی ارثی، یعنی میکروسفالی و ناتوانی ذهنی شوند.

اکثر بیماری‌های نادر، مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و اغلب، تشخیص آنها دشوار است. در آینده، این یافته‌های جدید ممکن است از تشخیص نادرست یا تعریف‌نشده بیماران مبتلا به جهش‌های مضر BUB1 جلوگیری کند که پیامدهای مستقیمی‌ برای درمان، پیش‌آگهی و پیگیری آنها خواهد داشت. اینگرید بادر، پزشک و یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه پزشکی پاراسلسوس، سالزبورگ، می‌گوید: «در کودکان مبتلا به میکروسفالی اولیه و ناهنجاری‌های مادرزادی متعدد، جهش‌های ژرمینال دو آللی در BUB1 باید بیشتر از آنچه تاکنون انجام می‌شد به عنوان عامل در نظر گرفته شود. این تحقیق همچنین به درک بهتر سندرم‌های نادری کمک می‌کند که از نظر بالینی یا مولکولی با بیمارانی که در اینجا توضیح داده شد، همپوشانی دارند، از جمله آنیوپلوئیدی موزاییکی رنگارنگ (MVA)، کوهزینوپاتی‌ها و میکروسفالی اولیه (MCPH).

لینک منبع: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abk0114