تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 بهمن 1400
واکسن سرطان ریه به زودی وارد کارآزمایی بالینی می‌شود

  واکسن سرطان ریه به زودی وارد کارآزمایی بالینی می‌شود

محققان دانشگاه آکسفورد واکسن VTP-600 را برای درمان بدخیمی سلول‌های اپیتلیال در ریه‌ها توسعه دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، واکسن‌‌ها همواره یک موضوع داغ در بحث ایمنی بدن بوده اند – ابزاری که سیستم ایمنی را آموزش می‌دهد تا یک پاتوژن عامل بیماری را بدون ایجاد یک بیماری واقعی هدف قرار دهد. برای مثال، واکسن‌های کووید-19، پروتئین اسپایک ویروس کرونا را به سلول‌های ایمنی نشان می‌دهند و از طریق القا تولید سلول‌های T حافظه و سلول‌های B تولیدکننده آنتی‌بادی، بدن را برای مبارزه مؤثر با ویروس، در صورت مواجهه با آن در آینده، آماده می‌کنند.

واکسن‌ها فقط برای دفع باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده نمی‌شوند. یک رشته نوظهور پزشکی در حال بررسی راه‌های استفاده از واکسن‌ها برای پیشگیری یا درمان سرطان است. واکسن‌های سرطان، از سلول‌ها، ویروس‎‌های مهندسی ژنتیک شده، پروتئین‌ها یا مواد ژنتیکی جهت دستکاری سیستم ایمنی برای شناسایی بهتر و تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند.

این رویکرد نوآورانه که برای مبارزه با سرطان با استفاده از قدرت سیستم ایمنی زیر چتر ایمونوتراپی قرار می‌گیرد، به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین پیشرفت‌های علمی مورد استقبال قرار گرفته است. علیرغم پتانسیل تحول آفرین واکسن‌های سرطان، دانشمندان هنوز با چالش‌های متعددی در ساخت درمان‌های ایمن و موثر روبرو هستند. به عنوان مثال، برخی از بیماران سرطانی، سیستم ایمنی ضعیفی دارند (در نتیجه شیمی درمانی یا عوامل دیگر)، بنابراین واکسن‌ها ممکن است پاسخ ایمنی قوی ایجاد نکنند. علاوه بر این، یافتن اهداف مولکولی مناسب برای هدایت سلول‌های ایمنی به سمت سلول سرطانی می‌‌تواند مشکل باشد.

اخیراً، محققان سرطان در بریتانیا، کارآزمایی بالینی را آغاز کرده‌اند که ایمنی و اثربخشی یک واکسن آزمایشی سرطان را علیه شایع‌ترین نوع سرطان ریه آزمایش می‌کند. حدود 85 درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه به سرطان ریه سلول‌های بزرگ، یک بدخیمی سلول‌های اپیتلیال در ریه‌ها مبتلا هستند. این سرطان به شدت در برابر مداخلات شیمی درمانی مرسوم مقاوم است، که باعث گسترش مطالعات پیرامون استراتژی‌های جایگزین برای درمان بیماران شده است.

بر این اساس، محققان آکسفورد با همکاری شرکت‌های Vaccitech Oncology، VTP-600، یک واکسن درمانی سرطان که توسط یک آدنوویروس مهندسی شده شامپانزه طراحی شده است، توسعه دادند. واکسن ایمنی درمانی VTP-600 یک فناوری پیشرفته است که سیستم ایمنی بیمار را برای مقابله با سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دهد. رژیم درمانی کامل VTP-600 شامل سه تزریق، یک تزریق اولیه و دو تزریق تقویت کننده است.

به گفته پروفسور فیونا بلک هال، محقق اصلی طرح، با اخذ مجوزهای لازم به زودی آزمایش این واکسن در ده بیمارستان تخصصی در سراسر بریتانیا انجام خواهد شد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.pharmatimes.com/news/air_of_optimism_surrounds_lung_cancer_vaccine_1386431

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه