تاریخ انتشار: شنبه 14 اسفند 1400
ردیابی سلول‌هایی که میزبان HIV هستند

  ردیابی سلول‌هایی که میزبان HIV هستند

تحقیقات جدید، طول عمر و مکان سلول‌هایی که مسئول تولید ویروس HIV هستند و از ریشه‌کنی این بیماری جلوگیری می‌کنند را روشن می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، درک دینامیک سلول‌ها ممکن است به دانشمندان کمک کند تا راه‌های جدیدی برای کاهش تعداد آنها با هدف نهایی درمان HIV ایجاد کنند. آلن پرلسون، عضو ارشد آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، گفت: "زمانی که افراد مبتلا به HIV-1 مزمن، تحت درمان دارویی قوی ضد رتروویروسی قرار می‌گیرند، مقدار ویروس در خون آنها کاهش می‌یابد." او و همکارش، دیوید دی. هو، MD، اکنون در دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، دریافتند که "کاهش ویروس در دو مرحله مجزا رخ می‌دهد، مرحله اول سریع و سپس مرحله دوم آهسته."

 

با استفاده از یک مدل ریاضی از عفونت ویروسی و درمان توسعه یافته توسط پرلسون، تیم به این نتیجه رسیدند که کاهش دو مرحله‌ای منعکس کننده‌ این واقعیت است که HIV، دو جمعیت سلولی مجزا را آلوده کرده‌‌ است. یک جمعیت، اکثریت ویروس را تولید می‌کند، اما فقط یک روز یا بیشتر زنده نمی‌ماند. از بین رفتن این جمعیت، عامل کاهش فاز اول ویروس در خون بود. دومین جمعیت سلولی که ویروس را با سرعت کمتری آزاد می‌کردند، چند هفته در حین تولید ویروس زنده ماندند و از دست دادن آن‌ها، عامل کاهش فاز دوم ویروس در خون بود.

اکنون، در مقاله جدیدی که اخیرا در مجله PNAS منتشر شده است، رابرت سیلیسیانو، MD، از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز‌هاپکینز و تیمش، که با پرلسون و روی ریبیرو از گروه بیولوژی و بیوفیزیک نظری در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس کار می‌کنند، بر روی این سلول‌های فرضی با الگوی زنده‌مانی متفاوت به جستجو پرداختند. گروه سیلیسیانو، سلول‌های آلوده به HIV را در خون 17 فرد مبتلا به اچ آی وی تحت درمان ضد رتروویروسی، دو بار در ماه برای سه ماه اول پس از شروع درمان، و سپس هر ماه به مدت یک سال، جدا کردند. آنها دریافتند که تعداد بسیار کمی از سلول‌های آلوده با طول عمر کوتاه که عامل فاز اول کاهش آلودگی ویروسی هستند، در خون در گردش هستند. این یافته نشان می‌دهد که، این سلول‌ها به احتمال زیاد در بافت‌هایی مانند غدد لنفاوی و طحال قرار دارند.

در عوض، آنها سلول‌هایی را در خون یافتند که حامل ژنوم دست‌نخورده‌ی HIV بودند و با نیمه‌عمری حدود دو هفته از بین رفتند. احتمالاً اینها سلول‌های عامل مرحله دوم کاهش آلودگی ویروسی هستند که توسط پرلسون و هو پیش بینی شده است. پس از حدود سه ماه از شروع درمان، سلول‌های آلوده باقیمانده با ژنوم دست‌نخورده HIV با سرعت بیشتری از بین رفتند و اکنون نیمه‌عمری در حدود 19 ماه دارند. این سلول‌ها ممکن است بخشی از مخزن سلولی آلوده تاخیری باشند، که اگر درمان متوقف شود، عفونت مجدداً بازمی‌گردد و ویروس معمولاً در عرض چند هفته، قابل تشخیص می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

DOI: 10.1073/pnas.2120326119

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 14 اسفند,1400

بهرام

من بهرام ضعف عظلات دارم هم دست هام هم پاهام

دوشنبه, 16 اسفند,1400

پزشک مشاور

بهرام@:
با سلام
فعلا برای دیستروفی طرحی در جریان نمی باشد ولی به محض شروع دوباره طرح از طریق همین سایت زمان ثبت نام و کاندید شدن در طرح جدید، اعلام می گردد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه