تاریخ انتشار: دوشنبه 09 اسفند 1400
بینشی نو در مورد بیماری‌های التهابی روده

  بینشی نو در مورد بیماری‌های التهابی روده

به گفته محققین حدود یک سوم افراد مبتلا به التهاب مزمن روده، با نقص ژن XIAP روبه‌رو هستند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ما در هم‌زیستی با حدود 200 تریلیون میکروارگانیسم زندگی می‌کنیم که میکروبیوم انسان را تشکیل می‌دهند. این میکروب‌ها دوستانه، در همه چیز از تجزیه غذا گرفته تا جلوگیری از حمله میکروب‌های نه چندان دوست به ما کمک می‌کنند.

محققان کشف کرده‌‌اند که در بیماران مبتلا به التهاب مزمن روده یا IBD، این میکروب‌های روده که معمولاً بی‌خطر هستند، پاسخ‌های ایمنی بیش‌ از حدی را تحریک می‌کنند. نتیجه؟ علائمی مانند اسهال، کاهش وزن و درد شکم. دانشمندان علت اصلی این واکنش بیش از حد مشکل ساز را به نقص در ژن XIAP که تعادل بین سلول‌های روده و میکروبیوم روده را مختل می‌کند، مرتبط می‌دانند.

متاسفانه حدود 20 تا 40 درصد از تمام مراجعات به متخصصین گوارش به دلیل علائم IBS است. در حال حاضر درمان‌های موجود در بازار به مدیریت برخی از علائم بیماری کمک کرده‌اند، اما همه بیماران از آن‌ها سود نمی‌برند.

اولین سرنخی که به XIAP اشاره کرد، این بود که حدود یک سوم افراد مبتلا به نقص ژن XIAP، التهاب شدید و مزمن روده‌ها را به عنوان بخشی از یک بیماری نادر به نام XLP2 تجربه می‌کنند. در بیماران XLP2، گیرنده‌های TLR (که برای هشدار دادن به سیستم ایمنی در مورد وجود یک عامل بیماری‌زا استفاده می‌‌شوند) به طور طبیعی عمل نمی‌‌کنند که منجر به تخریب سلول‌های پوششی روده به نام سلول‌های پانت از طریف سلول‌های می شود.

حذف سلول‌های پانت باعث بروز یک تغییر بزرگ در ترکیب میکروبیوم گوارشی می‌شود. تعداد باکتری‌های سالم مانند کلستریدیا شروع به کاهش می‌کند و باکتری‌های بیماری‌زا افزایش یافته و سیستم ایمنی را دوباره فعال می‌‌کنند.

محققان معتقدند که این مکانیسم می‌تواند به عنوان یک هدف دارویی امیدوار کننده برای درمان التهاب مزمن روده استفاده شود. درمان‌های موجود در بازار هر دو رسپتورهای  TNF-aیعنی TNFR1 و TNFR2 را غیرفعال می‌کنند و همه بیماران به یک اندازه به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند. در حالی که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اگر یک مهارکننده انتخابی برای گیرنده TNFR1 داشته باشیم، بهتر است.

پایان مطلب/

لینک خبر:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciimmunol.abf7235

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه