تاریخ انتشار: دوشنبه 16 اسفند 1400
سازماندهی مغزی بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است

  سازماندهی مغزی بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است

کشف تفاوت مغز پسران و دختران مبتلا به اوتیسم به کمک هوش مصنوعی
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، اوتیسم یک اختلال رشدی با طیفی از شدت است. کودکان مبتلا دارای کمبودهای اجتماعی و ارتباطی هستند، علایق محدودی از خود نشان می‌دهند و رفتارهای تکراری بروز می‌کنند. توصیف اولیه اوتیسم که در سال 1943 توسط دکتر لئو کانر منتشر شد، براساس بررسی‌های صورت گرفته در بیماران مرد بود واحتمال بروز این اختلال در پسران چهار برابر دختران تشخیص داده شد به همین خاطر بیشتر تحقیقات اوتیسم بر روی مردان متمرکز شد.

براساس مطالعه جدید دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، سازماندهی مغز بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است. این تفاوت‌ها با تجزیه و تحلیل صدها اسکن مغز با تکنیک‌های هوش مصنوعی مختص اوتیسم و بدون موضع‌گیری جنسیتی درهر دو جنس پسران و دختران صورت گرفته است. به گفته دانشمندان، این تحقیق به توضیح اینکه چرا علائم اوتیسم بین دو جنس متفاوت است کمک می‌کند و ممکن است راه را برای تشخیص بهتر دختران مبتلا به این بیماری هموار کند.

محققان با استفاده از 678 اسکن مغزی کودکان مبتلا به اوتیسم، الگوریتمی را توسعه دادند که می‌‌تواند بین پسران و دختران با دقت 86 درصد تمایز قائل شود. هنگامی که الگوریتم  ساخته شده را روی 95 اسکن مغز باقی مانده از کودکان مبتلا به اوتیسم آزمایش کردند، همان دقت را در تشخیص پسران از دختران مشاهده کردند.

دانشمندان همچنین این الگوریتم را بر روی 976 اسکن مغز از پسران و دختران سالم آزمایش کردند. این الگوریتم نمی‌توانست بین آن‌ها تمایز قائل شود و نشان داد که تفاوت‌های جنسیتی که دانشمندان یافته‌اند منحصر به اوتیسم است.

در میان کودکان مبتلا به اوتیسم، دختران الگوهای ارتباطی متفاوتی نسبت به پسران در چندین مرکز مغزی از جمله سیستم‌های حرکتی، زبانی و فضایی داشتند. تفاوت در گروهی از مناطق حرکتی از جمله قشر حرکتی اولیه، ناحیه حرکتی تکمیلی، قشر اکسیپیتال جداری و جانبی و شکنج گیجگاهی میانی و فوقانی در بین جنس کاملا بارز بودند. در میان دختران مبتلا به اوتیسم، تفاوت در مراکز حرکتی با شدت علائم حرکتی آن‌ها مرتبط بود، به این معنی که دخترانی که الگوهای مغزی آن‌ها شبیه پسران مبتلا به اوتیسم بود، بارزترین علائم حرکتی را داشتند.

محققان همچنین مناطق مرتبط با تکلم را که بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است شناسایی کردند و خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی اختلالات زبانی بیشتری را در پسران شناسایی کرده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است نیازبه آزمایش‌های متفاوتی برای زنان در مقایسه با مردان داشته باشیم که برای هدایت تلاش‌های آینده برای بهبود تشخیص و درمان برای دختران مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

لینک خبر:

https://www.news-medical.net/news/20220218/Brain-organization-differs-between-boys-and-girls-with-autism-shows-study.aspx

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه