تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1400
"نورون‌های ریاضی" در مغز شناسایی شد

محققان آلمانی، گام مهمی به سوی درک چگونگی انجام محاسبات ریاضی توسط مغز برداشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، مغز دارای نورون‌هایی است که به طور خاص، در طی برخی عملیات‌های ریاضی فعال می‌شوند. این امر را یک مطالعه‌ی اخیری که توسط دانشگاه‌های توبینگن و بن- آلمان انجام شده است؛ نشان می‌دهد.

بر اساس نتایج حاصله،  برخی از نورون‌های شناسایی‌شده، منحصراً در حین عملیات جمع‌ فعال هستند، در حالی که برخی دیگر در حین تفریق فعال هستند. علاوه براین، معلوم شد که برای نورون‌ها مهم نیست که دستورالعمل محاسبه توسط اعداد یا حروف نوشته شود. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Current Biology منتشر شده است.
اکثر بچه‌های دبستانی احتمالاً از قبل می‌دانند که سه سیب به اضافه دو سیب، پنج سیب می‌شود. با این حال، آنچه در مغز، در طول چنین محاسباتی اتفاق می‌افتد هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. اکنون، مطالعه حاضر این موضوع را روشن می‌کند.
محققان از امکانات خاص بخش صرع شناسی در بیمارستان دانشگاه بن استفاده کردند.. پزشکان این دانشگاه، متخصص در انواع روش‌های جراحی بر روی مغز افراد مبتلا به صرع هستند. در برخی از بیماران، تشنج همیشه از یک ناحیه مغز منشا می‌گیرد. پزشکان برای شناسایی دقیق این ناحیه معیوب، چندین الکترود را در بیماران کاشت می‌کنند. از این پروب‌ها می‌توان برای تعیین دقیق منشا اسپاسم استفاده کرد. علاوه بر این، فعالیت تک تک نورون‌ها را می‌توان از طریق سیم‌کشی اندازه‌گیری کرد.
پنج زن و چهار مرد در مطالعه حاضر شرکت کردند. آنها الکترودهایی را در به اصطلاح لوب تمپورال مغز برای ثبت فعالیت سلول‌های عصبی کاشته بودند. در همین حال، شرکت کنندگان باید کارهای ساده ریاضی را انجام می‌دادند. پروفسور فلوریان مورمان از بخش صرع شناسی بیمارستان دانشگاه بن توضیح می‌دهد: "ما دریافتیم که نورون‌های مختلفی در حین جمع نسبت به تفریق فعال می‌شوند."
اینطور نبود که برخی از نورون‌ها فقط به علامت «+» و برخی دیگر فقط به علامت «-» پاسخ دهند: استر کاتر توضیح می‌دهد: «حتی وقتی نمادهای ریاضی را با کلمات جایگزین کردیم، تأثیر ثابت ماند. به عنوان مثال، زمانی که از افراد خواسته شد تا «5 و 3» را محاسبه کنند، نورون‌های جمعی آن‌ها دوباره وارد عمل شدند، در حالی که برای «7 کمتر از 4»، نورون‌های تفریق آنها فعال شد. این نشان می‌دهد که سلول‌های کشف شده در واقع یک دستورالعمل ریاضی برای هر عمل، رمزگذاری می‌کنند. بنابراین فعالیت مغز با دقت زیادی نشان داد که افراد مورد آزمایش در حال محاسبه چه نوع عملیاتی هستند.

DOI: 10.1016/j.cub.2022.01.054