تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 فروردین 1401
آیا آسیب عصبی منجر به بروز علائم طولانی مدت کووید می‌شود؟

  آیا آسیب عصبی منجر به بروز علائم طولانی مدت کووید می‌شود؟

برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، دچار آسیب عصبی پایدار ‌می‌شوند که به نظر ‌می‌رسد ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی به دنبال عفونت باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در طول همه‌گیری COVID-19، برخی از افراد آلوده به ویروس SARS-CoV-2 همچنان علائم «کووید طولانی مدت» را تجربه می‌کنند که حداقل سه ماه پس از بهبودی از COVID-19، حتی پس از موارد خفیف باقی می‌ماند. علائم مشاهده شده شامل مشکل در انجام فعالیت‌های عادی، غش و ضربان قلب سریع، تنگی نفس، مشکلات شناختی، درد مزمن، ناهنجاری‌های حسی و ضعف عضلانی است.

یک مطالعه جدید که توسط محققان بیمارستان عمو‌می‌ماساچوست انجام شد، نشان می‌دهد که برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت آسیب عصبی طولانی‌مدتی دارند که به نظر می‌رسد ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی ناشی از عفونت است.

این مطالعه که به تازگی در مجله Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation منتشر شده‌است، شامل 17 بیمار مبتلا به کووید (16 مورد خفیف) بود که معیارهای WHO را برای کووید طولانی مدت داشتند. ارزیابی‌ها شواهدی از نوروپاتی محیطی را در 59 درصد افراد نشان داد. علائم معمول آسیب عصبی نوروپاتی شامل ضعف، تغییرات حسی و درد در دست‌ها و پاها و همچنین مشکلات داخلی از جمله خستگی است. این ‌‌یکی از اولین مقالاتی است که به بررسی علل ابتلای طولانی‌مدت به کووید می‌پردازد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در برخی از بیماران مبتلا به کووید درازمدت، رشته‌های عصبی محیطی آسیب دیده‌اند و این آسیب به سلول‌های عصبی از نوع فیبر کوچک ممکن است برجسته باشد.

اگر بیماران علائم طولانی مدت کووید را داشته باشند که توجیه دیگری در آن‌ها داده نشده است و در حال بهبود نیستند، ممکن است از مطرح کردن نوروپاتی ایجاد شده با پزشک خود‌‌ و یا مراجعه به متخصص مغز و اعصاب سود ببرند.

این تحقیقات نشان ‌می‌دهد که انواع مختلف نوروپاتی پس از کووید و بهترین روش تشخیص و درمان آن‌ها چیست.

به نظر می‌رسد که اکثر نوروپاتی‌های طولانی مدت کووید که تاکنون شرح داده شده‌اند، منعکس‌کننده پاسخ‌های ایمنی به ویروس هستند که از مسیر خود خارج شده‌اند. به علاوه، به نظر ‌می‌رسد برخی از بیماران نسبت به درمان‌های استاندارد سایر نوروپاتی‌های مرتبط با سیستم ایمنی بهبود‌‌ یافته‌اند. آن‌ها خاطر نشان کردند که زمان کافی برای انجام آزمایش‌های بالینی برای آزمایش دقیق درمان‌های خاص در این زمینه اختصاص داده نشده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/long-covid-nerve-damage-20124/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه