تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 فروردین 1401
علائم عصبی و روانشناختی کووید طولانی چیست؟
یادداشت

  علائم عصبی و روانشناختی کووید طولانی چیست؟

افرادی که مبتلا به کووید-19 طولانی مدت هستند با تغییراتی در افکار و خلق و خوی خود ماه‌ها پس از ابتلا دست و پنجه نرم می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، مطالعات نشان داده که حداقل یک سوم بیماران مبتلا به کووید۱۹ در همه سنین و هر دو جنس دچار حداقل یک عارضه طولانی مدت کووید در ۶ ماه پس از بیماری می‌شوند. افرادی که مبتلا به کووید-19 طولانی مدت هستند با تغییراتی در افکار و خلق و خوی خود ماه‌ها پس از ابتلا دست و پنجه نرم می‌کنند. در یک مرور سیستماتیک منتشر شده در مجله علوم عصبی، محققان علائم عصبی و روانشناختی را که اغلب با کووید طولانی همراه است بررسی کردند.

این مطالعه داده‌های بیش 19 مطالعه از 11000 بیمار با بروز علائم حداقل سه ماه پس از ابتلا به کووید-19 را جمع‌آوری کرده است. اطلاعات مربوط به این مطالعات در فاصله زمانی ژانویه 2020 تا آگوست 2021جمع‌آوری شده و در هر مطالعه کوهورت که شامل بیش از 50 بیمار بوده، شیوع علائم عصبی یا روانشناختی در بیماران تأیید شده کووید بررسی شده است.

همچنین محققان به منظور بررسی این موضوع که آیا علائم عصبی کووید طولانی مدت ممکن است در بیماران بستری در بیمارستان با بیماران غیر بستری متفاوت باشد، وضعیت همه بیماران در طول مدت ابتلا حاد به عفونت و بستری در بیمارستان را نیز بررسی کرده و حتی بیشتر، تفاوت‌های علائم را بر اساس اینکه آیا بیماران بستری در بیمارستان نیاز به پذیرش در ICU داشتند یا خیر نیز ارزیابی کردند.

علائم عصبی گزارش شده در این بررسی شامل خستگی، مه مغزی، مشکلات حافظه، اختلال توجه، میالژی (درد عضلانی)، آنوسمی (از دست دادن بویایی)، دیسگوزی (اختلال چشایی) و سردرد بوده وعلائم روانشناختی نیز شامل اختلالات خواب، اضطراب و افسردگی بودند.

خستگی و مه مغزی از شایع ترین علائم عصبی، اختلالات خواب و به دنبال آن اضطراب نیز از شایع‌ترین بیماری‌های روانشناختی بودند.

محققان روندهایی را در میان داده‌های بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت پیدا کردند.

1) بروزعلائم عصبی/روانشناختی بیشتر پس از پیگیری طولانی‌ مدت بیماران مشاهده شده است. این مساله نشان می‌‌دهد که برخی از علائم ممکن است برای اولین بار ماه‌ها پس از عفونت ایجاد شوند، نه اینکه پس از عفونت اولیه باقی بمانند. این مورد به ویژه در مورد علائم اضطراب، افسردگی، مه مغزی، خستگی و بی خوابی بود.

2) در مقایسه با بیماران غیر بستری، بیماران بستری شده در بیمارستان بیشتر احتمال بروز مشکلات حافظه را داشتند. با این حال، جدای از این علامت، بستری شدن در بیمارستان با افزایش فراوانی سایر علائم عصبی همراه نبوده است. محققان خاطر نشان کردند که این یافته از مشکلات حافظه بیشتر در بیماران بستری ممکن است بیشتر به سن آن‌ها مرتبط باشد تا وضعیت بستری شدن آن‌ها.

3) احتمال بروز خستگی، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب و عصبی به عنوان علائم طولانی کووید در بیمارانی که به ICU نیاز داشتند بیشتر بوده است. نویسندگان خاطر نشان کردند که این علائم همچنین با سندرم پس از ICU همپوشانی دارند، که ممکن است منجر به تخمین بیش از حد علائم عصبی روانشناختی مرتبط با کووید در این بیماران بستری در ICU شود.

به طور کلی، محققان این مطالعه علائمی نظیر: خستگی، اختلال عملکرد شناختی و اختلالات خواب را به عنوان ویژگی‌های کلیدی کووید طولانی مدت تعریف کردند. آن‌ها تحقیقات بیشتری را با استفاده از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای توسعه مداخلات توصیه کردند. همچنین مطالعات بیشتری را توصیه کردند تا ببینند آیا مقیاس‌های شدت بیماری، مانند امتیاز شدت بیماری WHO، می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی به کووید طولانی مبتلا می‌شود یا خیر.

پایان مطلب/

لینک منابع:

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/long-term-effects-of-coronavirus-long-covid/#:~:text=Symptoms%20of%20long%20COVID&text=extreme%20tiredness%20(fatigue),concentration%20(%22brain%20fog%22)

https://www.jns-journal.com/article/S0022-510X(22)00021-1/fulltext

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه