تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 فروردین 1401
میکروبیوم روده بر فیزیولوژی و تعداد نورون‌های روده تأثیر می‌گذارند

  میکروبیوم روده بر فیزیولوژی و تعداد نورون‌های روده تأثیر می‌گذارند

میکروب‌های روده تأثیر مستقیمی بر اعصاب اطراف روده دارند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، اهمیت میکروبیوم روده، جمعیت یزرگی از میکروارگانیسم‌ها در دستگاه گوارش، با ابزارهای ژنتیکی و تکنیک‌های تحقیقاتی آشکار شده است. با گذشت زمان دانشمندان بیشتر به ویژگی‌ها و تاثیر این میکروارگانیسم‌ها بر بدن پی برده‌اند. مثلاً ویژگی‌های یک میکروبیوم سالم چیست و کدام گونه از میکروب‌های روده با بیماری مرتبط هستند. در مطالعه اخیر مولکول‌های تولید شده توسط میکروب‌های روده شناسایی شده است که تأثیر مستقیمی بر اعصاب اطراف روده دارند، به اصطلاح سیستم عصبی روده‌ای که گاهی اوقات «مغز دوم» ما نیز نامیده می‌شود.

این مطالعه که در مجله Microbiome منتشر شده است، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان‌هایی برای اختلالات روده پیدا کنند. در این مطالعه، موش‌های نر و ماده در معرض دوزهای مختلف آنتی‌بیوتیک قرار گرفتند که تعداد میکروب‌های روده‌شان به‌طور چشمگیری کاهش می‌‌داد. هنگامی که این اتفاق افتاد، تعدادی از تغییرات فیزیولوژیکی در روده موش مشاهده شد. طول روده کوچک افزایش یافت، زمان عبور روده طولانی شد و دیواره روده نفوذپذیرتر شد. همچنین از دست دادن غیرطبیعی نورون‌های روده‌ای در چندین قسمت از دستگاه گوارش نیز وجود داشت.

هنگامی که میکروبیوم‌های موش‌ها به طور طبیعی بازسازی شدند، بسیاری از تغییرات فیزیولوژیکی معکوس شدند. عملکرد روده نجات یافت و تعداد نورون‌های روده ای به سطح طبیعی بازگشت.

محققان پیشنهاد کردند که میکروبیوم تأثیر چشمگیری بر ساختار و عملکرد روده دارد و آسیبی که در آنجا رخ می‌دهد ممکن است قابل درمان و برگشت پذیر باشد. آن‌ها موفق به کشف عوامل میکروبی شدند که به تنظیم عملکرد و یکپارچگی ساختاری سیستم عصبی روده کمک می‌کند. این عوامل، لیپوپلی ساکاریدها و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌توانند بر بقای نورون‌های روده تأثیر گذاشته و بر نوروژنز میز موثر هستند.

با این وجود، میکروارگانیسم‌های زیادی در روده وجود دارند که با تولید مولکول‌های خاص می‌‌توانند بر فیزیولوژی انسان تأثیر بگذارند به همین خاطر چالش اصلی این تیم یافتن انواع مختلف آن‌ها و ترکیبات میکروبی ساخته شده می‌باشد که می‌توانند بر فیزیولوژی روده تأثیر بگذارند.

یکی از نکات کلیدی در مورد میکروبیوم که در این مطالعه برجسته شده، این است که امکان دارد بتوان برای بهبود چشمگیر سلامتی برخی افراد، از درمان‌های ساده مانند پروبیوتیک‌ها استفاده کرد.

پایان مطلب/

لینک: https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-021-01165-zکرو

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه