تاریخ انتشار: شنبه 06 فروردین 1401
عامل استرس زا در مغز چاقی را تنظیم می‌کند

  عامل استرس زا در مغز چاقی را تنظیم می‌کند

پروتئین، FKBP51 مرتبط با افسردگی و اختلالات اضطراب است که به عنوان رابط بین سیستم پاسخ به استرس و فرآیندهای متابولیک نیز عمل می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برای اولین بار، موسسه روانپزشکی ماکس پلانک و بیمارستان دانشگاهی بُن توانستند ارتباط مستقیم عامل استرس زا در مغز را با سیستم بازیافت سلول و چاقی نشان دهند. این یافته‌ها می‌توانند رویکرد کاملا جدیدی را برای درمان بیماری‌های متابولیک ناشی از استرس ایجاد کند.

سال‌هاست که محققان می‌دانند پروتئین FKBP51 با افسردگی و اختلالات اضطرابی مرتبط است. FKBP51 در تنظیم سیستم پاسخ به استرس نقش دارد؛ بنابراین، اگر این اختلال به وجود آید، بیماری‌های روانی ایجاد می‌شود.

محققان موسسه روانپزشکی ماکس پلانک و بیمارستان دانشگاهی بن، نقش جدید و شگفت‌آوری را برای پروتئین FKBP51 کشف کرده‌اند؛ این پروتئین به عنوان یک رابط مولکولی بین سیستم پاسخ استرس و فرآیندهای متابولیک در بدن عمل می‌کند. مکانیسم اصلی اتوفاژی (autophagy) است که همان فرآیند بازیافت ضایعات سلولی می‌باشد.

اتوفاژی برنامه بازیافت سلولی است که طی آن پروتئین‌های قدیمی‌ یا آسیب دیده جمع آوری و تجزیه می‌شوند. به این ترتیب سلول می‌تواند با فرآیندهای پیری مقابله کرده و چاقی را کاهش دهد.

این واقعیت که فاکتور استرس FKBP51 در مغز، تنظیم‌کننده اصلی اتوفاژی است می‌تواند منجر به شکل گیری راهکار‌های احتمالی مداخله‌ای جدید، از دستکاری دارویی FKBP51 تا القای اتوفاژی از طریق رژیم‌های به خصوص یا برنامه‌های ورزشی شود.

احتمالاتی که با یافته‌های جدید آشکار می‌شود، بسیار متنوع است. به خصوص، در حال حاضر با شیوع گسترده جهانی، مشخص می‌شود که چگونه استرس غیرقابل کنترل می‌تواند بر روان و بدن تأثیر بگذارد. از این رو، فرآیندهایی مانند اتوفاژی را می‌توان تحت تأثیر سبک زندگی فعال و رژیم غذایی سالم قرار داد. محققان در حال بررسی‌های بیشتر هستند تا دریابند چگونه هر فرد می‌تواند با افزایش اتوفاژی خود و انعطاف‌پذیری خود در برابر استرس افزایش دهد.

پایان مطلب/

منبع

https://neurosciencenews.com/stress-genetics-obesity-20180/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه