تاریخ انتشار: یکشنبه 21 فروردین 1401
استفاده از پروبیوتیک‌ها برای ارائه درمان بیماری پارکینسون

  استفاده از پروبیوتیک‌ها برای ارائه درمان بیماری پارکینسون

یک باکتری پروبیوتیک تازه ایجاد شده که ‌می‌تواند پیش ساز دوپامین را سنتز کند، ایمن، قابل تحمل است و عوارض جانبی استفاده از L-DOPA را در درمان بیماری پارکینسون از بین ‌می‌برد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان باکتری‌های پروبیوتیکی را مهندسی کرده‌اند که ‌می‌توانند پیش‌ساز دوپامین L-DOPA را که یک داروی اصلی مؤثر برای بیماری پارکینسون است، سنتز کنند. آزمایشات پیش بالینی نشان ‌می‌دهد که رویکرد درمانی جدید نه تنها ایمن و قابل تحمل است، بلکه عوارض جانبی را که در نهایت با مصرف خوراکی L-DOPA ایجاد ‌می‌شود، از بین ‌می‌برد.

این نسل جدید فناوری مهندسی زیستی میکروبی به گونه‌ای طراحی شده است که بیماران مبتلا به پارکینسون بتوانند L-DOPA لازم بدنشان را با میکروب‌های موجود در روده خود بسازند.

جایگزینی دوپامین به شکل قرص لوودوپا L-DOPA که 3-4 بار در روز مصرف می‌شود، بیش از شش دهه است که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شود. در حالی که درمان علائم بیماری را کاهش ‌می‌دهد، عوارض جانبی شدید حرکتی که به آن دیسکینزی ناشی از لوودوپا گفته ‌می‌شود، پس از حدود پنج سال استفاده شروع ‌می‌شود. علت این عارضه پیوسته نبودن تحویل L-DOPA به مغز است.

برای مقابله با این چالش، تیم تحقیقاتی کانتاسا‌می‌ از روش‌های جدید زیست‌شناسی مصنوعی و مهندسی ژنتیک برای تولید یک باکتری پروبیوتیک ایمن و قابل تحمل استفاده کرد که می‌تواند L-DOPA را از تیروزین تولید شده توسط بدن سنتز کند.

پس از چندین بار تکرار و بهبود فناوری دارورسانی مبتنی بر میکروبیوم روده، یک باکتری پروبیوتیک سالم برای روده ایجاد شد که می‌تواند سطوح پایداری از L-DOPA تولید کند؛ به‌ گونه‌ای که می‌تواند برای تحویل دوز مورد نیاز برای هر بیمار تنظیم شود.

در حالت ایده آل، دارو در یک قرص کپسوله شده یک یا دو بار در روز تجویز ‌می‌شود. دوز را ‌می‌توان با از قبل فعال کردن سلول‌ها با رامنوز - یک قند ساده که باکتری‌ها را قادر به تولید L-DOPA ‌می‌کند - یا تغییر تعداد سلول‌های باکتری تحویل داده شده در یک قرص تنظیم کرد.

آزمایش‌های جدید دارورسانی در مدل‌های جوندگان و سگ‌ها نشان داد که می‌تواند به سطوح ثابت L-DOPA در پلاسمای خون و سطوح دوپامین مغزی ثابت بدون هیچ گونه نوسان ناخواسته دست یابد. محققان، همچنین دریافتند که بیوتراپی زنده وظایف حرکتی، شناختی و خلقی را در موش مدل بیماری پارکینسون بهبود بخشید.

آن‌ها امیدوار هستند که روش تحویل مداوم و غیرضربانی مبتنی بر میکروب L-DOPA، توسعه و پیشرفت دیسکینزی ناشی از لوودوپا را محدود کند.

این گروه در حال بررسی استفاده از این رویکرد برای ارائه درمان‌هایی برای سایر شرایط مانند بیماری آلزایمر و افسردگی است و در حال آغاز به دست آوردن تأییدیه FDA برای آزمایشات بالینی این فناوری جدید درمانی مبتنی بر میکروبیوم روده ‌می‌باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/parkinsons-probiotic-20287/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه