تاریخ انتشار: یکشنبه 04 اردیبهشت 1401
اختلالات افسردگی می‌تواند منجر به ایجاد تغییر در سلول‌های ایمنی شود

  اختلالات افسردگی می‌تواند منجر به ایجاد تغییر در سلول‌های ایمنی شود

محققان ارتباط بین اختلال افسردگی اساسی و تغییرات مکانیکی در سلول‌های خونی را شناسایی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، از دست دادن علاقه، شادی، فقدان انگیزه و افزایش خستگی، همه این موارد از علائم اصلی افسردگی است. ویژگی‌های پاتوفیزیولوژیک اختلالات افسردگی اغلب شامل التهاب خفیف و افزایش تولید گلوکوکورتیکوئید است.

در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله معتبر Translational Psychiatry، محققان دانشگاه فنی درسدن، دانشگاه زوریخ، و مؤسسه ماکس پلانک برای اولین بار ارتباط بین اختلالات افسردگی و تغییرات مکانیکی در سلول‌های خونی را بررسی کردند.

برای انجام این کار، محققان یک مطالعه مورد-شاهدی مقطعی را با استفاده از توصیف مورفورئولوژیکی مبتنی بر تصویر از نمونه‌های خون دستکاری نشده انجام دادند.

69 فرد در معرض خطر ابتلا به اختلالات افسردگی از قبل غربالگری شده و 70 فرد سالم در این مطالعه وارد و توسط  Composite International Diagnostic Interview، یک مصاحبه بالینی شناخته شده جهانی برای اختلالات روانپزشکی، مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند.

با استفاده از روش یادگیری عمیق هوش مصنوعی که روی بیش از 16 میلیون تصویر سلول خونی اعمال شد، انواع سلول‌های خونی اصلی طبقه بندی شدند و پارامترهای مورفورئولوژیکی مانند اندازه سلول و تغییر شکل سلولی هر سلول کمی سازی شدند.

بنابراین، دانشمندان دریافتند که سلول‌های خون محیطی در بیماران مبتلا به اختلالات افسردگی در مقایسه با افراد کنترل تغییر شکل‌پذیرتر هستند، در حالی که اندازه سلول تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

درافرادی که در طول زندگی خود از اختلال افسردگی مزمن رنج می‌بردند، تغییر شکل سلولی در مونوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها افزایش یافته بود، در حالی که گلبول‌های قرمز در اختلال افسردگی مزمن تغییر شکل پذیرتر بودند. لنفوسیت‌ها نیز در افراد مبتلا به اختلال افسردگی تغییر شکل پذیرتر بودند.

متعاقبا، این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که اختلالات افسردگی و به ویژه اختلالات افسردگی مداوم که در یک دوره بیش از دو سال ادامه می یابند، با افزایش تغییر شکل سلول‌های خونی مرتبط هستند.

در حالی که تمام سلول‌های اصلی خون تمایل به افزایش تغییر شکل دارند، لنفوسیت‌ها، مونوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این نشان می‌دهد که تغییرات مکانیکی در سلول‌های ایمنی در اختلالات افسردگی رخ می‌دهد که می‌تواند باعث پاسخ ایمنی پایدار شود.

شناسایی این پاتومکانیسم می‌تواند با امکانات جدیدی برای درمان در آینده همراه باشد که می‌تواند با بهبود فرآیندهای مکانیکی سلول، عملکرد ناکارآمد سلولی را بازیابی کند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/depressive-disorders-immune-cells-20344/

 

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه