تاریخ انتشار: شنبه 17 اردیبهشت 1401
درمان سرطان ریه سلول‌های کوچک از طریق ژن EP300

بررسی اخیر نشان داد، که ممکن است سرطان ریه سلول کوچک ( نوع خاصی از سرطان ریه) را بتوان درمان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان کشف کرده‌اند که ژن EP300 می‌تواند سرطان ریه سلول کوچک  (SCLC) را مهار و کنترل کند. با دستکاری این ژن، محققان توانستند از گسترش سرطان در مدل‌های موش جلوگیری کنند. دانشمندان امیدوارند که این رویکرد جدید به درمان‌های بهتری برای طیف وسیعی از سرطان‌ها منجر شود. نتایج این تحقیق که در مجله Science Advances منتشر شده است، زمینه را برای توسعه درمان‌های سرطان در آینده برای انسان فراهم می‌کند.
تخمین زده می شود که 13 درصد از سرطان ریه تشخیص داده شده، به شکل SCLC است. طبق گفته سازمان ملی بیماری‌های نادر، SCLC یک نوع سرطان تهاجمی است که با رشد سریع و کنترل نشده سلول‌های خاص در ریه‌ها مشخص می‌شود. اگر SCLC به موقع و قبل از گسترش آن تشخیص داده شود، درمان‌ها می‌توانند بیماری را در 25٪ موارد کنترل کنند. نویسندگان مطالعه اخیر می‌خواستند نقش جهش‌های ژن EP300 در SCLC را درک کنند. دکتر John Bushweller استاد فیزیولوژی مولکولی و فیزیک بیولوژیکی در دانشگاه ویرجینیا ابراز داشت که پیش آگهی فعلی برای بیماران SCLC به خصوص ضعیف است و تنها 7 درصد از بیماران بیش از 5 سال زنده می‌مانند. این نشان دهنده فقدان اهداف معتبر برای درمان و فقدان همزمان عوامل هدفمند برای درمان بیماری است.
به‌دست آوردن آگاهی بیشتر در مورد عوامل این بیماری و همچنین تولید داروهایی که ژن‌های خاص را هدف قرار می‌دهند، بسیار مهم است. با این حال، مدل‌های پیش‌بالینی مربوط به SCLC که جهش‌های مکرر محرک را حمل می‌کنند، کمیاب بودند، از طرفی مانع از مطالعه برای ارزیابی نقش فیزیولوژیکی جهش‌ها و تأثیر درمانی بازگرداندن عملکردهای طبیعی آن‌ها می‌شد. بنابراین محققین حاضر مدل‌های پیش بالینی را با استفاده از موش‌ها و سلول‌های دستکاری شده ژنتیکی ساختند. با مطالعه مدل‌های موش‌های دستکاری شده ژنتیکی، محققان دریافتند کهEP300  پروتئینی تولید کرده که می‌تواند SCLC را تقویت یا مهار کند.
به طور خاص، آن‌ها دریافتند که بخشی از پروتئینEP300  معروف به دومینKIX  برای توسعه SCLC ضروری است. EP300 یک پروتئین چند عملکردی است و از دست دادن عملکرد دومین هیستون استیل ترانسفراز آن همانطور که بر اساس جهش‌های مشاهده شده در تومورهای بیماران SCLC پیش بینی شده است باعث ایجاد سرطان می‌شود. این ایده با یافته‌های مدل های پیش بالینی تایید شد. با این حال، به‌طور غیرمنتظره‌ای، مدل‌ها همچنین نشان دادند که دومین KIX جهش‌یافته EP300، که دست نخورده باقی می‌ماند، باعث ایجاد بیماری می‌شود.
منبع:
DOI: 10.1126/sciadv.abl4618