تاریخ انتشار: یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
شناسایی یک بیومارکر خونی برای اختلالات مغزی

  شناسایی یک بیومارکر خونی برای اختلالات مغزی

طبق مطالعات انجام‌شده، زنجیره نوروفیلامنت سبک، یک نشانگر زیستی کارامد برای شناسایی برخی اختلالات مغزی مثل زوال عقل، سندرم فلج ریچاردسون و آفازی پیشرونده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، آزمایش پروتئین خاصی در خون به عنوان یک نشانگر زیستی برای بیماران مبتلا به زوال عقل فرونتوتمپورال (FTD)- گروهی از اختلالات مغزی با گزینه‌های درمانی اندک- تایید شد. این اختلالات با تغییر در رفتار، شناخت، زبان یا حرکت مشخص می‌شوند.

در مقاله جدیدی که در Cell Reports Medicine منتشر شده است، محققان کلینیک Mayo در آمریکا، گزارش می‌دهند که زنجیره نوروفیلامنت سبک (NfL) یک نشانگر زیستی کارامد برای زوال عقل فرونتومپورال است. این نشانگر زیستی ممکن است امکان تشخیص سریعتر بیماری را فراهم کند.

تانیا گندرون، دکترای علوم اعصاب کلینیک مایو و نویسنده مسئول این مطالعه، می گوید: «در حال حاضر هیچ درمان واقعاً مؤثری برای بیماران مبتلا به FTD وجود ندارد. اعتقاد بر این است که درمان‌های بالقوه زمانی برای افراد مفیدتر خواهد بود که در اوایل دوره بیماری تجویز شوند - بلافاصله پس از شروع علائم یا در حالت ایده‌آل حتی قبل از شروع علائم. متأسفانه، این همیشه ممکن نیست، زیرا در اغلب اوقات تشخیص FTD با تاخیر انجام می‌شود و هنوز هیچ روش تایید شده‌ای برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی ممکن است فردی شروع به علائم کند، وجود ندارد."

محققان در یک گروه بزرگ متشکل از تقریباً 1000 شرکت‌کننده، شروع به انجام یک بررسی جامع در مورد زنجیره نوروفیلامنت سبک پلاسمای خون در تمام سندرم‌های دمانس فروتنومپورال کردند. اختلالات مرتبط که در زیر چتر زوال عقل فرونتوتمپورال گروه بندی می‌شوند عبارتند از:

زوال عقل فرونتومپورال (نوع رفتاری)

آفازی پیشرونده اولیه

فلج فوق هسته ای پیشرونده

سندرم کورتیکوبازال و انواع مرتبط

همه این اختلالات شامل انحطاط و کوچک شدن لوب‌های پیشانی و تمپورال مغز است.

محققان میزان پروتئین زنجیره نوروفیلامنت سبک را در پلاسمای جمع آوری شده از سه گروه اندازه‌گیری کردند:

  1. افراد سالمی که جهش ژنی که باعث زوال عقل فرونتومپورال می‌شود را نداشتند.
  2. افراد سالمی که حامل جهش ژن زوال عقل فرونتوتمپورال، بودند.
  3. افراد مبتلا به سندرم دمانس فرونتومپورال

محققان دریافتند که سطح پروتئین نوروفیلامنت سبک پلاسما در همه انواع زوال عقل فرونتوتمپورال و در افرادی که جهش داشتند؛ اما هنوز علائمی از خود نشان نداده بودند، افزایش یافته است.

آنها دریافتند که در بیماران مبتلا به زوال عقل فرونتوتمپورال، سطوح بالاتر نوروفیلامنت با شدت بیشتر بیماری مرتبط است. محققان همچنین متوجه شدندکه درست قبل از اینکه افراد، علامت دار شوند، سطح پروتئین پلاسما افزایش می‌یابد. از آنجایی که در انواع مختلف دمانس فرونتومپورال و در مراحل مختلف پیشرفت بیماری میزان بیان این نوروفیلامنت در خون متفاوت است؛ محققان می‌گویند با بررسی این پروتئین، امکان مشارکت زودتر بیماران در دوره درمان تسهیل می‌شود. این مارکر پروتئینی، می‌تواند در سنجش سود داروهای در حال آزمایش نیز کمک‌کننده باشد.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها می‌تواند زمینه‌ی انجام تحقیقات بیشتر در مورد بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی را فراهم کند و این پروتئین، نشانگر زیستی بسیاری از این بیماری‌هاست. محققان کلینیک مایو همچنین در حال بررسی این نوروفیلامنت برای سکته مغزی، COVID-19 و سایر بیماری‌های عصبی هستند.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

DOI: 10.1016/j.xcrm.2022.100607

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه