تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 اردیبهشت 1401
چرا سرطان سینه به استخوان متاستاز می‌دهد؟

تیمی از زیست شناسان، عاملی را کشف کرده‌اند که سبب گسترش متاستاز سرطان سینه به استخوان می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، هنگامی‌ که سلول‌های سرطانی از تومور اولیه جدا می‌شوند و به اندام‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، به آن "سرطان متاستاتیک" می‌گویند. اندام‌های تحت تأثیر این متاستازها، تا حدی به بافت منشأ آنها بستگی دارد. سرطان سینه، معمولاً به استخوان‌ گسترش می‌یابد.

تیمی ‌از دانشگاه ژنو با همکاری محققان دانشگاه زوریخ، در تلاش برای شناسایی آنچه اندام‌های متاستاز را تعیین می‌کند؛ پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که در این پدیده نقش دارد. این کشف می‌تواند به توسعه رویکردهای درمانی برای سرکوب متاستاز، منجر شود. این مطالعه را می‌توانید در مجله Nature Communications  بخوانید.

از محل اولیه‌ی تشکیل تومور، سلول‌های سرطانی می‌توانند به ریز محیط خود حمله کنند و سپس از طریق رگ‌های خونی و لنفاوی به سمت بافت‌های سالم دورتر حرکت کنند تا متاستاز ایجاد کنند. در مورد سرطان سینه متاستاتیک، سلول‌های سرطانی عمدتاً استخوان‌ها را مستعمره می‌کنند، اما می‌توانند در سایر اندام‌ها مانند کبد، ریه‌ها یا مغز نیز یافت شوند.

پلاستیسیته (انعطاف‌پذیری) سلول‌های توموری

اگرچه مکانیسم‌های مولکولی و سلولی مسئول مراحل مختلف فرآیند متاستاتیک هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند، مطالعات نشان می‌دهند که پلاستیسیته سلولی نقش مهمی در متاستاز ‌ایفا می‌کند. اصطلاح پلاستیسیته، به توانایی سلول‌ها برای تغییر عملکرد و/یا شکل اشاره دارد. بنابراین، سلول‌های توموری که متاستاتیک می‌شوند، شکل خود را تغییر داده و متحرک می‌شوند. یکی از پروتئین‌هایی که عملکرد مهم آن در افزایش انعطاف‌پذیری سلولی به خوبی شناخته شده‌است.

هدایت متاستاز به استخوان

زیست شناسان، نقش بالقوه پروتئین ZEB1 را، در مهاجرت سلول‌های سرطان سینه بررسی کردند. در آزمایش‌های مهاجرت و تهاجم آزمایشگاهی، دانشمندان دریافتند که سلول‌های سرطانی که پروتئین ZEB1 را بیان می‌کنند، برخلاف سلول‌های سرطانی که آن را بیان نمی‌کنند، به بافت استخوانی منتقل می‌شوند. این نتایج، زمانی که سلول‌های انسانی سرطان سینه به غدد پستانی موش پیوند زده شد تأیید شد. اگر سلول‌های سرطانی ZEB1  را بیان نمی‌کردند، متاستاز عمدتاً در ریه‌ها رخ می‌داد. در مقابل، زمانی که ZEB1 وجود داشت، متاستازها در استخوان‌ها ایجاد می‌شد.

دیدیه پیکارد، آخرین نویسنده این مطالعه توضیح می‌دهد: «بنا بر نتایج به‌دست آمده، می‌توانیم فرض کنیم که پروتئین ZEB1 در طول تشکیل تومور بیان می‌شود و سلول‌هایی را که ویژگی‌های متاستاتیک کسب کرده‌اند به استخوان‌ هدایت می‌کند. این مطالعه، بر اهمیت پلاستیسیته‌ی سلول‌های توموری در طول فرآیند متاستاز، تأیید می‌کند و می‌تواند در درازمدت به بررسی رویکردهای درمانی جدید برای جلوگیری از ظهور متاستاز کمک کند.

لینک منبع: DOI: 10.1038/s41467-022-29723-5