تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
برخی از مواد مغذی موجود در پروتئین‌ها اشتها را سرکوب و حرکت را تقویت می‌کنند

  برخی از مواد مغذی موجود در پروتئین‌ها اشتها را سرکوب و حرکت را تقویت می‌کنند

اسیدهای آمینه غیر ضروری بر مغز تأثیر می‌گذارند، به گونه‌ای که اشتها را کاهش می‌دهند و حرکت را تقویت می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان،‌ یک رژیم غذایی غنی از پروتئین‌‌ها می‌توانند با سرکوب اشتها به کاهش وزن کمک کند. این تنها‌ یکی از دلایلی است که این نوع رژیم غذایی در سال‌‌های‌ اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

محققان در ETH زوریخ  در کار با موش‌ها، مکانیسم جدیدی را یافته‌اند که به وسیله آن مسیرهای مربوط به پروتئین‌ها - اسیدهای آمینه - اشتها را مهار می‌کنند و  به خصوص، شامل موادی است که به عنوان اسیدهای آمینه غیر ضروری شناخته می‌شوند.

از 21 آمینو اسیدی که بدن ما نیاز دارد، 9 اسید آمینه وجود دارد که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌‌ها نیست و اسیدهای آمینه ضروری نامیده می‌شوند. 12 اسید آمینه دیگر غیر ضروری در نظر گرفته می‌شوند و بدن می‌تواند آن‌‌ها را با تغییر مولکول‌‌های‌ دیگر تولید کند. مشخص شده است که اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری می‌توانند اشتها را سرکوب کنند. با این حال، برای اسیدهای آمینه غیر ضروری، مکانیسم آن هنوز در موجودات زنده نشان داده نشده بود.

گروهی از محققان علوم اعصاب در ETH زوریخ، برای اولین بار نشان داده‌اند که در‌ یک موجود زنده آمینو اسیدهای غیر ضروری بر مغز به گونه‌ای تأثیر می‌گذارند که اشتها را مهار کرده و تحرک را تقویت می‌کنند.

محققان ابتدا موش‌ها را با مخلوطی از اسیدهای آمینه غیر ضروری مختلف‌ یا محلول قندی با همان مقدار کالری (گروه شاهد) تغذیه کردند. سپس به هر دو گروه موش اجازه داده شد که‌ یک میلک شیک بنوشند که معمولاً آن را دوست دارند. در حالی که گروه کنترل مقادیر زیادی از آن را ‌نوشید، موش‌هایی که با اسیدهای آمینه غیر ضروری تغذیه شده بودند، از خوردن آن اجتناب کردند. در عوض، آن‌‌ها در اطراف برای جستجوی غذای جایگزین رفتند.

آزمایشات بیشتر نشان داد که مسئول اصلی این رفتار دسته‌ای از سلول‌های عصبی تخصصی در مغز تحت عنوان نورون‌های اورکسین می‌باشد. پروتئین‌‌هایی که موش‌‌ها از طریق غذا دریافت می‌کنند، در روده به اسیدهای آمینه خود تجزیه و سپس وارد جریان خون شده و به مغز منتقل می‌شوند. نورون‌‌های‌ اورکسین در هیپوتالاموس گیرنده‌‌هایی دارند که به طور خاص اسیدهای آمینه غیر ضروری را تشخیص می‌دهند. در پاسخ، آن‌‌ها یک مدار عصبی را راه اندازی می‌کنند که تغییرات رفتاری توصیف شده را ایجاد می‌کند.

این مکانیسم احتمالاً ریشه در تکامل دارد. امروزه ما به تمام مواد مغذی دسترسی کافی داشته و برای خوردن نیز زمان کافی در اختیار داریم. به نظر می‌رسد که در دوران ما قبل تاریخ، احتمالاً این شرایط وجود نداشته است. در آن زمان، برای افراد سودمند بود که فقط مدت زمان کوتاهی را در‌ کنار یک منبع غذایی که عمدتاً از اسیدهای آمینه غیر ضروری تشکیل شده بود بگذرانند. اگر خوردن آمینو اسیدهای غیر ضروری میل به حرکت را افزایش دهد، حیوان به دنبال منابع غذایی دیگری می‌رود که به طور بالقوه حاوی مواد مغذی ضروری تری هستند و برای فرد اهمیت بیشتری دارند.

این نتایج به انسان و سایر حیوانات نیز قابل تعمیم است. زیرا، این مکانیسم بر ناحیه‌ای از مغز تأثیر می‌گذارد که از نظر تاریخچه تکاملی بسیار قدیمی‌ است و به طور‌ یکسان در همه پستانداران و بسیاری از مهره داران دیگر رخ می‌دهد.

از این رو، برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، رژیمی‌که به‌ ویژه شامل مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه غیر ضروری است، نمی‌تواند به طور کلی توصیه شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/appetite-exercise-amino-acids-20449/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه