تاریخ انتشار: دوشنبه 19 اردیبهشت 1401
داروهای ضد افسردگی ممکن است بر رشد مغز نوزادان در دوران جنینی تأثیر بگذارد

  داروهای ضد افسردگی ممکن است بر رشد مغز نوزادان در دوران جنینی تأثیر بگذارد

قرار گرفتن جنین در معرض داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد صرع ممکن است بر رشد شبکه‌های مغزی نوزادان تأثیر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض داروهای ضد صرع‌‌ یا ضد افسردگی در رحم مادر ممکن است بر رشد شبکه‌های مغزی نوزاد تاثیر بگذارد. در این مطالعه، روش‌های ریاضی جدیدی توسعه‌‌ یافتند تا تحقیقات آینده را در مورد اینکه چگونه داروهای رایج‌‌ یا سایر شرایط محیطی بر مغز نوزاد تأثیر می‌گذارند، پیش ببرند.

مادران باردار ممکن است برای شرایط پزشکی خود مانند اختلال خلقی‌‌یا صرع به درمان نیاز داشته باشند. اثرات چنین درمان دارویی بر عملکردهای شبکه مغزی نوزادان در مطالعه‌ای که در مرکز BABA، ‌‌یک واحد تحقیقاتی در دانشگاه هلسینکی مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه از الکتروانسفالوگرافی(EEG)  برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز در طول خواب استفاده شد و ویژگی‌های شبکه قشر مغز با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی محاسبه شد.

آن‌ها در مطالعات قبلی نشان دادند که تغییرات در فعالیت قشر مغز در حالت‌های خواب ممکن است اطلاعات مهمی ‌در مورد وضعیت عصبی نوزادان ارائه دهد.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض داروهای ضد صرع و داروهای ضد افسردگی در طول دوره جنینی منجر به تغییرات گسترده در شبکه‌های قشر مغز می‌شود و این اثرات ممکن است مربوط به نوع قرار گرفتن در معرض دارو باشد.

در مورد داروهای ضدافسردگی، این اثر در شبکه‌های قشری موضعی (local cortical networks) بارزتر بود. در مقابل، قرار گرفتن در معرض داروهای ضد صرع اثرات دارویی خاص بر روی شبکه‌های گسترده (brain wide networks) مغز داشت. بنابراین، هر دو نوع دارو بر شبکه‌های مغزی تأثیر می‌گذارند که با تغییرات در مراحل خواب مرتبط است.

برخی از ‌‌یافته‌های EEG مرتبط با رشد عصبی روان‌شناختی کودکان در آینده بود. تغییرات شدیدتر در شبکه‌های عصبی، انحراف بیشتر در رشد را تا دو سالگی پیش‌بینی می‌کند.

این مطالعات روشی کاملاً جدید برای ارزیابی اثرات عوامل دارویی بر رشد عملکرد مغز کودک ارائه می‌دهد که قرار گرفتن جنین در معرض داروهای ضد افسردگی ‌‌یا داروهای ضد صرع ممکن است بر رشد شبکه‌های مغزی نوزادان تأثیر بگذارد.

تکنیک اندازه‌گیری EEG توسعه‌ یافته در مرکز BABA و ارزیابی ریاضی پیشرفته مرتبط با آن از شبکه‌های عصبی مغز، پیشرفت‌هایی را در تحقیقات بالینی در زمینه توسعه عصبی اولیه ایجاد می‌کند.

در نهایت، این اقدامات منجر به ایجاد فرصتی برای مقایسه نتایج مشاهده شده در کودکان با تحقیقات انجام شده در مدل‌های آزمایشگاهی-حیوانی می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/psychopharmacology-brain-development-20450/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه