تاریخ انتشار: شنبه 10 اردیبهشت 1401
نوع جدیدی از مرگ سلولی در روده‌‌ی مگس کشف شد

کشف نوع جدیدی از مرگ سلولی در روده مگس؛ اعتقاد بر این است که این فرآیند که اربوزیس (Erebosis) نام دارد، در متابولیسم روده نقش دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک گروه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات دینامیک بیوسیستم RIKEN (BDR) ژاپن نوعی مرگ سلولی کاملاً ناشناخته را کشف کرده است که در روده مگس میوه معمولی رخ ‌‌می‌دهد.

تصور می‌شود که فرآیند جدید، که توسط محققان "اربوزیس" نام گذاری شد، در متابولیسم روده نقش دارد. این ‌‌یافته‌‌ها از طرفی بازنگری در مفهوم مرسوم مرگ سلولی را ضروری و در عین حال، تئوری پیشین در مورد هموستاز بافتی روده را زیر و رو ‌‌می‌کند.

سلول‌‌های تشکیل دهنده روده دائما در حال مرگ و جایگزین شدن با سلول‌‌های جدید هستند. این فرآیند به حفظ تعادل‌‌ یا هموستاز بین رشد و تجدید بافت کمک ‌‌می‌کند. تئوری مرسوم برای این فرآیند حذف سلول‌‌های پیر ‌‌یا آسیب دیده از طریق فرآیندی به نام آپوپتوز ‌‌می‌باشد. آپوپتوز که "مرگ برنامه ریزی شده سلولی" نیز نامیده ‌‌می‌شود،‌‌ یکی از سه نوع مرگ سلولی است که در حال حاضر شناخته شده است.

پژوهش جدید با زیر سؤال بردن این فرض، شواهدی برای نوع دوم مرگ سلولی برنامه ریزی شده ارائه ‌‌می‌دهد که ‌‌می‌تواند مختص روده باشد. این کشف به طور تصادفی هنگا‌‌می‌که محققان در حال مطالعه (Angiotensin-converting enzyme) ANCE در مگس میوه مدل فشار خون بودند، اتفاق افتاد.

آن‌‌ها دریافتند که سلول‌‌های تیره رنگی وجود دارند که فاقد غشای هسته‌ای، میتوکندری و اسکلت سلولی و حتی گاهی اوقات DNA و سایر ارگانل‌های سلولی می‌باشد که برای زنده ماندن سلول‌‌ها مورد نیاز هستند.

این فرآیند به قدری تدریجی و بر خلاف مرگ ناگهانی قابل مشاهده در آپوپتوز بود که آن‌‌ها متوجه شدند که ممکن است با اتفاق جدیدی مواجه باشند. از آنجایی که سلول‌های ANCE مثبت اغلب در نزدیکی محل تولد سلول‌های جدید در روده هستند، آن‌ها این نظریه را مطرح کردند که نوع جدید مرگ سلولی با گردش در روده‌ها مرتبط است و این فرآیند را Erebosis نامیدند که بر اساس کلمه‌‌یونانی “Erebos“ به معنای "تاریکی" است؛ زیرا، سلول‌‌های در حال مرگ در زیر میکروسکوپ بسیار تاریک به نظر ‌‌می‌رسیدند.

برای اثبات این که اربوزیس نوع جدیدی از مرگ سلولی است، محققان چندین آزمایش انجام دادند. اول آنکه، توقف آزمایشی آپوپتوز مانع هموستاز روده نشد. این بدان معنی است که چرخش سلولی در روده، از جمله مرگ سلولی، ‌‌می‌تواند بدون آپوپتوز ادامه‌‌ یابد. و دوم، سلول‌‌های در حال مرگ هیچ ‌‌یک از نشانگرهای مولکولی آپوپتوز ‌‌یا دو نوع دیگر مرگ سلولی شناخته شده را نشان ندادند. سلول‌های مرحله آخر اربوزیس نشانگر کلی مرگ سلولی مربوط به DNA تخریب شده را نشان دادند.

بررسی دقیق سلول‌هایی که در آن‌‌ها اربوزیس رخ می‌داد نشان داد که آنها در نزدیکی دسته ای از سلول‌های بنیادی روده قرار داشتند. این شواهد به خوبی نشان ‌‌می‌دهد که سلول‌های اربوز شده‌‌ی روده با سلول‌های روده تازه تمایز‌‌یافته جایگزین می‌شوند. همچنین، به نظر‌ نمی‌رسد آنزیم ANCE، مستقیماً در این فرآیند دخالت داشته باشد. زیرا؛ مهار ‌‌یا بیان بیش از حد ANCE بر اربوزیس تأثیری نداشت. بنابراین، گام بعدی، بررسی رویدادهای مولکولی دقیق‌تر این فرآیند است.