تاریخ انتشار: دوشنبه 12 اردیبهشت 1401
استئوآرتریت: درمان انحراف زانو، بدن را وادار به تولید مجدد غضروف می‌کند

  استئوآرتریت: درمان انحراف زانو، بدن را وادار به تولید مجدد غضروف می‌کند

طبق یافته‌های جدید دانشمندان، درمان انحراف زاویه‌ی مفصل، یکی از راه‌های تعدیل استئوآرتریت زانو می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، استئوآرتریت یک اختلال ساییدگی است که با ضخیم شدن استخوان و تحلیل غضروف، مشخص می‌شود. ناتوانی شدید دردناکی که یکی از دلایل اصلی اختلال در حرکت با افزایش سن است. اما دانشمندان در سال‌های اخیر، با درک عمیق‌تر علل این اختلال و چشم‌اندازی به سمت پزشکی فرد محور به ‌عنوان یک گزینه درمانی، نگاه متفاوتی به این شکل از آرتریت دارند.

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت در سراسر جهان و یک نگرانی عمده بهداشت عمومی ‌جهانی است. میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد می‌شود و حرکت بیماران را از بین می‌برد. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها- بالشتک‌های آنها - پس از سال‌ها ساییدگی کاهش می‌یابد. برای برخی افراد، تمام غضروف‌ها ممکن است فرسوده شوند و باعث ایجاد مشکل ناتوان کننده مالش استخوان با استخوان شود. بدون غضروف محافظ بین استخوان‌ها، این بیماران به هنگام حرکت احساس درد و خشکی می‌کنند.

اگرچه برای چندین دهه متخصصان علوم پزشکی بر مشکلاتی مانند درد ناشی از ضخیم شدن استخوان و ناپدید شدن غضروف تمرکز کرده‌اند، دانشمندانی که در هامبورگ آلمان در موسسه تحقیقات ارتوپدی می‌کنند، می‌گویند ناهماهنگی زوایای استخوان‌ها ممکن است نقش مهمی ‌در آرتروز داشته باشد. در یک مطالعه‌ی بالینی جدید، این دانشمندان نشان دادند که چگونه مشکل ناهمسویی استخوا‌ن‌ها می‌تواند به آرتروز کمک کند و پیشنهاد کردند که اصلاح آن می‌تواند از غضروف محافظت کرده و روند تخریب آن را معکوس کند.

دکتر Tamás Oláh، اولین نویسنده‌ی این مقاله تحقیقاتی در Science Translational Medicine می‌نویسد: "اگرچه استئوآرتریت، با ناهماهنگی زوایای استخوانی مرتبط است، شواهد علمی ‌محکمی برای این ارتباط وجود ندارد." این تیم‌ تحقیقاتی رویکردی دو جانبه برای این مشکل ارائه کردند که هم در تحقیقات حیوانی و هم در یک مطالعه موردی انسانی نشان می‌دهد که از بین بردن انحراف زاویه‌ی مفصل می‌تواند به کاهش درد و بازیابی نقش غضروف در مفصل کمک کند. در حقیقت، ناهماهنگی مفصل می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش از حد بر روی آن شود؛ به روشی مشابه وضعیتی به نام ناهماهنگی واروس که بیشتر به نام پاپیونگی شناخته می‌شود. افراد مبتلا به اشکال شدید این مشکل، ممکن است غضروف مفصلی را از دست داده و از اختلال در تحرک رنج ببرند.

با اصلاح ناهماهنگی زاویه‌ی مفصل و در واقع تخلیه فشار روی آن، این تیم دریافتند که می‌توانند عملکرد مفصل را بازگردانند و درد را کاهش دهند.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.abn0179

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه