تاریخ انتشار: شنبه 24 اردیبهشت 1401
روش درمانی جدید، التهاب را در موش‌های مدل مولتیپل اسکلروزیس کاهش داد

  روش درمانی جدید، التهاب را در موش‌های مدل مولتیپل اسکلروزیس کاهش داد

محققان دریافتند، با تجویز‌یک لیپید واسطه در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، مکانیسم التهاب نیز کاهش ‌‌می‌یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک تیم‌ به رهبری انستیتو علوم اعصاب در دانشگاه اتونوما بارسلونا با کمک تجویز نوعی لیپید که واسطه التهاب است، موفق شد التهاب مزمن مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس را در موش‌ها کاهش دهد.

رفع التهاب ‌یک فرآیند فعال و تنظیم‌شده است که منجر به پاکسازی بقایای سلولی و سلول‌های ایمنی از بافت آسیب دیده می‌شود و بازیابی هموستاز را تسهیل می‌کند. این پاسخ فیزیولوژیکی توسط لیپیدهای فعال زیستی درون‌زا که به عنوان واسطه‌های تخصصی حل کننده (specialized pro-resolving mediators (SPMs)) شناخته ‌‌می‌شوند، هماهنگ ‌‌می‌شود. هنگا‌‌می‌که بهبودی با مشکل مواجه ‌‌می‌شود، التهاب غیر قابل کنترل شده که در نهایت منجر به التهاب مزمن و آسیب بافتی ‌‌می‌شود، دقیقا مشابه اختلالی که در ام اس رخ ‌‌می‌دهد.

این تیم دریافتند که این نوع مواد واسطه‌ که مسئول حل فرآیندهای التهابی هستند، زمانی که دیگر مفید نیستند، در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و همچنین در مدل‌های حیوانی این بیماری به حداقل می‌رسند. بنابراین، استفاده از این واسطه‌ها ‌‌می‌تواند استراتژی خوبی برای درمان این بیماری خودایمنی در نظر گرفته شود.

در مولتیپل اسکلروزیس،‌ یک اختلال خودایمنی که در آن سلول‌های دفاعی بدن به پوشش نورون‌ها (میلین) حمله می‌کنند، التهاب پایدار است و نقش کلیدی در ایجاد بیماری دارد.

محققان با تجویز Maresin-1، واسطه‌ی لیپیدی حل کننده التهاب، موفق به کاهش التهاب مزمن مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس در موش‌های مدل این بیماری شده است. این ماده اثر درمانی روی موش‌ها داشت و میزان پروتئین‌های تحریک‌کننده التهاب (سیتوکین‌ها) و همچنین تعداد سلول‌های سیستم ایمنی در نخاع و خون را به شدت کاهش داد. تجویز مداوم لیپید در طول زمان همچنین از نورون‌ها در برابر دمیلینه شدن محافظت ‌‌می‌کند و اثرات زوال عصبی ناشی از بیماری را بهبود ‌‌می‌بخشد.

در این مطالعه که در مجله Neuroinflammation منتشر شد، محققان نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و موش‌های مدل‌ را بررسی کردند و دریافتند که تولید ناکافی Maresin-1 و سایر واسطه‌های لیپیدی که به التهاب پایان می‌دهند، وجود ندارد. سطح بسیار ناچیز این مواد سرکوب کننده سیستم ایمنی در بدن که تقریباً غیرقابل اندازه‌گیری بود، مانع از توقف فرآیند التهاب ‌‌می‌شد.

این مطالعه به درمان با واسطه‌های حل‌کننده التهاب به عنوان ‌یک استراتژی نوآورانه و امیدوارکننده برای درمان مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری‌های خودایمنی اشاره می‌کند که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/inflammation-lipid-ms-20501/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه