تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 اردیبهشت 1401
چگونگی تکامل الیگودندروسیت‌‌‌ها

  چگونگی تکامل الیگودندروسیت‌‌‌ها

محققان کشف کردند الیگودندروسیت‌‌‌ها، سلول‌‌‌های تولید کننده میلین در سیستم اعصاب مرکزی، در طول رشد اولیه جنین در مغز ایجاد ‌‌‌می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی‌ از محققان در مؤسسه کارولینسکا و دانشگاه استکهلم در سوئد دریافتند که الیگودندروسیت‌ها، یک نوع سلول در سیستم عصبی مرکزی که در بیماری ام اس، مورد هدف قرار می‌گیرند، در مغز انسان زودتر از آنچه تصور می‌شد رشد می‌کنند.

الیگودندروسیت‌‌‌ها میلین، لایه‌ای عایق که سلول‌‌‌های عصبی را ‌‌‌می‌پوشاند و در بیماری ام اس مورد حمله قرار ‌‌‌می‌گیرد، را تولید ‌‌‌می‌کنند. این حملات جریان اطلاعات را در سیستم اعصاب مرکزی مختل ‌‌‌می‌کند و منجر به علایمی‌ مانند بی‌حسی و مشکلات راه رفتن ‌‌‌می‌شود.

مطالعات روی موش‌‌‌ها نشان ‌‌‌می‌دهد که الیگودندروسیت‌‌‌ها در مغز قبل از تولد در چندین موج در جنین متولد ‌‌‌می‌شوند. با این حال، در انسان، عمدتاً تصور ‌‌‌می‌شد که الیگودندروسیت‌‌‌ها درست قبل از تولد ایجاد ‌‌‌می‌شوند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که الیگودندروسیت‌ها در مراحل ابتدایی رشد انسان متولد می‌شوند که نشان می‌دهد، این فرآیند در طول تکامل حفظ می‌شود.

با تجزیه و تحلیل مشخصات فعال‌سازی ژن‌ها در سطح سلول در این مراحل اولیه رشد مغز انسان، می‌توان پیدایش الیگودندروسیت‌های انسانی را تشخیص داده و مراحل مولکولی مورد نیاز برای این فرآیند را با جزئیات مشخص نمود.

این نقشه دقیق از تولد الیگودندروسیت می‌تواند؛ بینش‌هایی نوین در مورد چگونگی تولید سلول‌های تولیدکننده میلین ارائه دهد که با درمان‌های مبتنی بر ترمیم عصبی در ام‌اس مرتبط باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/oligodendrocytes-brain-development-20535/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه