تاریخ انتشار: شنبه 31 اردیبهشت 1401
محدودیت ژنتیکی در تقسیم سلولی، عامل مرگ و میر ناشی از کووید-19 در میان سالمندان

  محدودیت ژنتیکی در تقسیم سلولی، عامل مرگ و میر ناشی از کووید-19 در میان سالمندان

دانشمندان مدلی ارائه کرده‌اند، که به طور مجازی رابطه تکثیر سلول‌های T را با مرگ و میر ناشی از COVID-19 نشان می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با COVID-19، مانند هر عفونت دیگری، تا حد زیادی به توانایی آن در تکثیر سلول‌های ایمنی موثر در از بین بردن ویروس SARS-CoV-2 بستگی دارد. سلول‌های ایمنی را نمی‌توان به تعداد بی‌نهایت ایجاد کرد، و یک فرضیه کلیدی در مطالعه‌ی جدید دانشگاه واشنگتن این است که توانایی بدن برای ایجاد این سلول‌ها، در سنین بالا به‌ طور قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد.

طبق مدلی که توسط محققین دانشگاه واشنگتن ارائه شده است، این محدودیت ژنتیکی از پیش تعیین شده در سیستم ایمنی بدن، ممکن است کلید این باشد که چرا COVID-19  چنین تأثیر مخربی بر سالمندان دارد. اندرسون نویسنده اصلی مقاله‌ای است که در 31 مارس در The Lancet eBioMedicine منتشر شد و جزئیات ارتباط بین پیری، COVID-19  و مرگ و میر را شرح می‌دهد.

وقتی DNA در تقسیم سلولی تقسیم می‌شود، کلاهک انتهایی آن که تلومر نامیده می‌شود، با هر تقسیم کمی‌ کوتاه‌تر می‌شود. بعد از بارها تقسیم سلولی، تلومر کوتاه شده و مانع از تقسیم بیشتر می‌شود. همه‌ی سلول‌ها یا همه حیوانات، این محدودیت را ندارند، اما سلول‌های ایمنی انسان، این ویژگی را دارند.

سیستم ایمنی افراد عادی با وجود این محدودیت، تا حدود 50 سالگی بسیار خوب است. اما پس از آن، تلومر سلول‌های اصلی ایمنی بدن یا همان سلول‌هایT، کوتاه شده‌اند و نمی‌توانند به سرعت تقسیم و به تعداد کافی شبیه‌سازی کنند تا به ویروس COVID-19 حمله و آن را نابود کنند. مهمتر از همه، طول تلومرها از والدین به ارث می‌رسد؛ در نتیجه، بین افراد در سنین مختلف، متفاوت از یکدیگر است.

به عقیده محققین این مطالعه، بسته به ژنی که از پدر و مادر به ارث برده‌اید و به میزان کمتر به نحوه زندگی‌تان، طول عمر شما یا همان‌طور که این مقاله ادعا می‌کند، واکنش شما به کووید-19، تابعی از شخصیتی است که در زمان تولدتان بوده‌اید. بنابراین، اندازه‌گیری طول تلومر افراد می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بدانند چه کسانی مستعد ابتلا به نوع شدید کووید هستند و اقدامات پیشگیرانه را برای آنها انجام دهند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

 https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(22)00162-1/fulltext

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه