تاریخ انتشار: شنبه 07 خرداد 1401
استفاده از سلول‌های T به عنوان سپری در  برابر تومورهای جامد

استفاده از سلول‌های T به عنوان سپری در برابر تومورهای جامد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تومورهای جامد از انواع سلول‌های T به عنوان سپر در برابر حمله سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک ترفند غیرمنتظره تومور، در سرطان ممکن است یک جزء مهم از سیستم ایمنی بدن ما را فریب دهد تا دفاع طبیعی بدن در برابر تومورهای جامد را از بین ببرد. دانشمندان مرکز سرطان Fred Hutchinson می‌گویند این آسیب پذیری جدید شامل استفاده نادرست تومور از نوعی سلولT، بخشی از خانواده بزرگ سلول‌های خونی است که برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند.

این یافته‌ها در نشریه‌ی Nature منتشر شد. آن‌ها زیرمجموعه‌ای از سلول‌های T را شناسایی کردند که به مقدار زیادی در تومورهای سر و گردن ظاهر می‌شوند. به نظر می رسد که این گروه عجیب از سلول‌های T وظایف بسیار تخصصی خود را در سیستم ایمنی بدن ما با هم مخلوط کرده‌اند و اکنون برای محافظت از سلول‌های تومور کار می‌کنند. این شواهد ممکن است به توضیح این موضوع کمک کند که چرا ایمونوتراپی‌های پیشرفته که در برابر سرطان خون موثر هستند، در برابر تومورهای جامد (مانند سرطان سینه، پروستات، کلیه و کولورکتال) که مسئول اکثر مرگ و میرهای ناشی از سرطان هستند، موثر نیستند. محققان می‌گویند که راه را برای داروهای آینده نشان می‌دهد که ممکن است این محافظت را از بین ببرند و درمان‌های فعلی را برای افراد بیشتری بهتر کنند.
این کشف پس از آن صورت گرفت که تیم Hutch روش‌های جدیدی را برای تجزیه و تحلیل سلول‌ها در بافت‌های ملتهب ایجاد کرد و تجزیه و تحلیل‌های پیچیده کامپیوتری را برای مطالعات خود به کار برد. آن‌ها انواع سلول‌های ایمنی موجود در تومورهای سر و گردن بیماران و اطراف آن را با سلول‌هایی که در نمونه‌های بافت بیماران تحت درمان بیماری‌های لثه ظاهر می‌شوند، مقایسه کردند.

سلول‌های T وظایف مختلفی را در سیستم ایمنی انجام می‌دهند. یکی از مهمترین آن‌ها تحریک یک پاسخ التهابی است (یک حمله هماهنگ برای از بین بردن سلول‌های آسیب دیده توسط عوامل عفونی یا سرطان). تعداد زیادی از سلول‌های T این کار را خودشان انجام می‌دهند.این سلول‌ها که به عنوان سلول‌های T تنظیمی یا T-regs شناخته می‌شوند، معمولاً التهاب را کاهش می‌دهند، شرایط را آرام و در نتیجه از بافت‌های سالم مجاور محافظت می‌کنند. بدون T-reg های کافی، افراد می‌توانند در برابر سوء استفاده های کنترل نشده از سیستم ایمنی خود آسیب پذیر باشند و از بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید رنج ببرند.
بخش بسیار بزرگی از این سلول‌های حیاتی و سرکوبگر سیستم ایمنی در تومور دارای این ویژگی هستند. و ممکن است در T-reg هایی که در خون گردش می‌کنند دیده نشوند، در حالی که در تومور دیده شده که تا 75٪ از T-reg ها این گیرنده‌ها را می‌سازند. این تیم تحقیقاتی از تکنیک‌های جدیدی استفاده کرد که به دانشمندان اجازه می‌دهد ویژگی‌های ده‌ها هزار سلول منفرد را در یک نمونه شناسایی کنند و از روش‌های محاسباتی پیشرفته برای غربال کردن داده‌ها استفاده کنند. این موضوع به آن‌ها اجازه داد تا دو نوع پروتئین گیرنده را روی سطوح T-regs جمع آوری شده از تومور شناسایی کنند. پروتئین‌های بیان شده شامل: IL-1R1 و ICOS است.
نویسندگان مطالعه ابراز داشتند که آنچه این سلول‌ها را منحصر به فرد می‌کند این است که هر دو پروتئین را بیان می‌کنند.  این در حالی است که این وضعیت مشترک را در سایر سلول‌های T-reg نمی توان دید. به محض اینکه این دو نشانگر در مقیاس مولکولی کشف شد، محققان می‌دانستند که T-reg های حاوی آن‌ها را می‌توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد - آنتی‌بادی که به نشانگرها متصل می‌شود و یک برچسب فلورسنت را حمل می‌کند.
این T-reg های مرتبط با تومور انسانی در انبوه سلول‌های خونی و بافت‌های همبند در داخل و اطراف توده بدخیم جمع شده‌اند. از آنجایی که این سلول‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند، از نظر تئوری نیز می‌توانند به راحتی توسط داروهای ضد سرطان مورد هدف قرار گیرند. تومورها که توسط سلول‌های T در جستجوی سلول‌های سرطانی برای تخریب احاطه شده بودند، توانایی جذب یا تولید پوششی از این T-regs حاوی ICOS/IL-1R1 را به دست آوردند. اکنون، دانشمندان ممکن است راهی برای هدف قرار دادن T-reg هایی داشته باشند که فریب خورده‌اند تا از تومورها محافظت کنند، پیدا کنند.